Hoe ga je om met negatieve socialmediafeedback?
Hoe ga je om met negatieve socialmediafeedback?
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Alon
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Alon
Je kent het wel: je neemt een prachtige teamfoto. Die wil je natuurlijk delen op je socials! Je stopt bloed, zweet en tranen in de nabewerking en een flitsende caption. De likes stromen binnen. Tot een volger je op een spelfout wijst, een kritische vraag stelt of een negatieve comment plaatst. Hoe ga je om met negatieve socialmediafeedback? Vertellen we je!
Zo’n kritische noot kan natuurlijk op allerlei platformen voorkomen: Facebook, LinkedIn en Instagram. We geven je een aantal tips hoe je hier het beste mee omgaat:
- Negatieve feedback is ook feedback!
Hoe je het ook wendt of keert: feedback is feedback. Het kan verlichtend werken om de geplaatste reactie te zien als iets waar je van kunt leren. Ook al ben je het er niet mee eens, het kan toch een waardevolle manier zijn om je horizon te verbreden.
- Van uitstel komt afstel
Negeren lijkt misschien een verleidelijke oplossing. Maar niks is minder waar. Iemand die de tijd neemt om op jouw post te reageren, wil waarschijnlijk iets van je horen of weten. De reactie negeren, of zelfs verwijderen, veroorzaakt waarschijnlijk alleen maar frustratie. Dus neem even de tijd om over een gepaste reactie na te denken en verwoord ‘m op een positieve manier.
- Eerlijkheid duurt het langst
Blijf altijd open en eerlijk. Naar jezelf, maar ook naar je volgers. Negatieve reacties zijn nooit leuk, maar in sommige gevallen wel terecht. Het heeft daarom ook geen zin om te bewijzen dat de andere persoon ongelijk heeft. Een spelfout is nou eenmaal een spelfout. Dat is menselijk. Zelfs wij tekstschrijvers maken ze van tijd tot tijd.
Daarom ons advies: je fout toegeven, toont juist volwassenheid. Ook als iemand een mening verkondigt, kun je er maar beter respectvol mee omgaan. Zo laat je de ander in z’n waarde en stel je jezelf open om ervan te leren.
- Neem het niet te persoonlijk
Het voelt misschien erg aanvallend, zo’n negatieve reactie. Toch is het belangrijk om het niet persoonlijk op te vatten. Realiseer je dat de manier waarop een negatieve comment geplaatst is meer over die persoon zegt, dan over jou of jouw organisatie. Dus, zoals ze in Frozen zeggen: laat het los, laat het gaan!
- Als verder niks werkt…
Voor de reacties die écht niet door de beugel kunnen of mensen die niet weten wanneer ze moeten stoppen met reageren, is er een handige oplossing: de blokkeerknop. Als contentontwikkelaar voel je je misschien verplicht om op alles in te gaan, maar als iemand de ongeschreven regels van socialmediacommunicatie overtreedt, ben je niemand iets verplicht.
De waarheid over negatieve socialmediafeedback
Hoewel het eigenlijk nooit leuk is om negatieve feedback te ontvangen, is het soms wel heel waardevol. Als het op een respectvolle maner is, natuurlijk. Laat je dus niet uit het veld slaan door negatieve comments en probeer ervan te leren. Pas de feedback toe en wie weet krijg je dankzij de feedback nóg meer likes en volgers!
Meer weten over sterke copywriting voor jouw socialmedia? Lees dit blog of volg onze Cursus Contentmarketing en Social Media iets voor jou!