Skip to main content
ArbeidsmarktcommunicatieBlogposts

Wat is arbeidsmarktcommunicatie?

By januari 9, 2024januari 12th, 2024No Comments

Wat is arbeidsmarktcommunicatie?

Wat is arbeidsmarktcommunicatie?

Leestijd 5 minuten
Geschreven door Els

Leestijd 5 minuten
Geschreven door Els

Wat is arbeidsmarktcommunicatie? Het gaat veel verder dan het plaatsen van vacatures. Het draait om het vertellen van het verhaal van jouw bedrijf: wat maakt het werken bij jullie uniek, leuk, en uitdagend? Een bedrijf zet zichzelf in de spotlight bij potentiële nieuwe medewerkers én zorgt dat bestaande medewerkers verbonden blijven aan de organisatie.

Bij arbeidsmarktcommunicatie kun je aan heel veel verschillende communicatievormen denken: van succesverhalen van medewerkers, tot het uitlichten van de bedrijfscultuur op sociale media en van een carrièrewebsite tot een personeelshandboek. Het doel is simpel: de juiste mensen aantrekken en laten denken, ‘Hé, dat is een plek waar ik wil werken!’. Arbeidsmarktcommunicatie is daarom een mix van marketing, PR, en storytelling.

Waarom is goede arbeidsmarktcommunicatie belangrijk?

Goede arbeidsmarktcommunicatie is superbelangrijk om je te onderscheiden in een competitieve arbeidsmarkt. Het trekt niet alleen de juiste kandidaten aan, maar bouwt ook een sterk werkgeversmerk op. Communiceer je duidelijk over je waarden, cultuur en voordelen van werken bij je organisatie, dan trek je ook de mensen aan die het best bij de organisatie passen.

Dit maakt het wervingsproces makkelijker en zorgt voor betrokken en tevreden medewerkers. Uiteindelijk draagt dit bij aan een positief bedrijfsimago, zowel intern als extern. Dat is dan weer essentieel voor langetermijnsucces en groei.

Wat is arbeidsmarktcommunicatie? De belangrijke onderdelen

Arbeidsmarktcommunicatie is een breed begrip. Daarom kan het best lastig zijn om er invulling aan te geven. Een paar belangrijke onderdelen:

  • Employer branding
  • Vacaturemarketing
  • Onboarding processen
  • Interne communicatie (zoals personeelshandboeken of een intranet)

Laten we hier even dieper op inzoomen!

Employer branding

Wil je sterk communiceren als je een vacature hebt, dan is een goede basis een must. Die leg je met employer branding, ofwel: een sterk werkgeversmerk. Werk doorlopend en actief aan een sterke reputatie: creëer een positief (maar eerlijk!) beeld van jou als werkgever, waardoor mensen zich herkennen in de waarden en doelen van het bedrijf. Zo zorg je ervoor dat je zo aantrekkelijk mogelijk bent voor huidige én toekomstige medewerkers.

Denk aan je bedrijfscultuur en je waarden, maar ook de voordelen die werken bij jouw organisatie met zich meebrengt en hoe jullie met elkaar omgaan. Onderscheid je van andere werkgevers.

Hoe ziet dat er praktisch uit? Bijvoorbeeld een ‘Achter de Schermen’-serie op sociale media, waarin je een inkijkje geeft in de sfeer en de echte werkzaamheden van je team. Of aan medewerker-verhalen, waarin zij hun eerlijke ervaringen delen. Doe dit consistent en creëer zo vertrouwen!

Vacaturemarketing

Met vacaturemarketing doe je eigenlijk hetzelfde, maar dan richt je je op een specifieke boodschap: de baan die je in de aanbieding hebt! Heb je een vacature, dan is vacaturemarketing het hele pakket aan tricks en trucs dat je gebruikt om die baan zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor mogelijke sollicitanten.

Hierbij kun je aan van alles denken: een leuke video van mensen die de baan al hebben, advertenties op vacaturewebsites, of een beschrijving van je werkdag. Het is eigenlijk een reclamecampagne  specifiek gericht op het vinden van de perfecte persoon voor een openstaande functie.

Let op: je wilt natuurlijk mensen aantrekken en sollicitanten binnenslepen, maar zorg dat je vacaturemarketing authentiek blijft! Je hebt er niks aan om je bedrijf te promoten als ‘jong en innovatief’ als je mensen zoekt met veel ervaring, die graag veel structuur in hun werk hebben. Doe je niet anders voor dan je bent, dan kan dat later in je sollicitatieproces ook geen obstakel vormen.

Onboardingprocessen

Stel je voor: je vacaturemarketing was succesvol en jullie hebben de perfecte kandidaat gevonden. Je nieuwe collega is superenthousiast om te beginnen! Dan wil je die energie vasthouden. Als je vraagt ‘wat is arbeidsmarktcommunicatie’, dan speelt het ook intern een grote rol.

Met goede communicatie tijdens de onboarding zorg je ervoor dat je een nieuwe medewerker warm welkom heet. Denk bijvoorbeeld aan e-mails met informatie over de bedrijfscultuur, een welkomstpakket, het personeelshandboek of introductiedagen. Of aan interne sociale media, eigen apps, e-learnings of serious games waarin je allerlei nieuwe informatie opdoet. Of je krijgt een buddy, bij wie je met alle vragen terecht kunt.

Het doel? Zorgen dat je nieuwe collega zich meteen thuis voelt, begrijpt waar het bedrijf voor staat, en supergemotiveerd raakt om bij te dragen aan het team. Het is een mix van informatie, sfeer creëren en het gevoel geven dat iemand erbij hoort.

Interne communicatie

Wat geldt voor nieuwe collega’s, geldt natuurlijk ook voor je bestaande team. Voor hen is het ook belangrijk om goed te blijven communiceren.

Zorg ervoor dat medewerkers steeds weer herinnerd worden aan de waarden en doelen van de organisatie. Zorg ook dat ze praktische informatie kunnen vinden, of in contact kunnen komen met collega’s die ze niet kennen van een andere afdeling. Bijvoorbeeld via het personeelshandboek of een intranet. Daarnaast zijn interne nieuwsbrieven ook een goede plek om succesverhalen van collega’s te delen, of evenementen en workshops aan te kondigen.

Het doel is om een positieve en betrokken sfeer te creëren, waarbij iedereen zich onderdeel voelt van het bedrijf en trots is om daar te werken. Goede interne communicatie draagt bij aan een sterke interne gemeenschap. Dit zorgt ervoor dat medewerkers niet alleen geïnformeerd zijn, maar zich ook verbonden en gewaardeerd voelen. Met een sterke interne communicatiebasis wordt het bijvoorbeeld ook makkelijker communiceren als er veranderingen of minder prettig nieuws gedeeld moet worden.

Zelf aan de slag met arbeidsmarktcommunicatie?

Meer leren over wat arbeidsmarktcommunicatie is en hoe jij het in kan zetten? We helpen je graag, bijvoorbeeld met vacatureteksten, medewerkersportretten of het herschrijven van je personeelshandboek. Neem contact op!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!