Persbericht-stappenplan: waar begin je?
Persbericht-stappenplan: waar begin je?
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Frederique
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Frederique
Jouw bedrijf heeft nieuws en dat wil je delen. Maar hoe? Schrijf een persbericht met alle informatie en zorg dat journalisten het oppakken en verspreiden. We schreven een persbericht-stappenplan, zodat jij precies weet hoe je dit moet aanpakken!
Een persbericht is eigenlijk een vorm van gratis reclame. Deze tekst verspreid je onder nieuwsmedia om de interesse van journalisten te wekken. Een journalist merkt een goed persbericht op en verwerkt deze tot een nieuwsbericht. Hij plaatst het bericht en jij hebt publiciteit zonder dat het je geld kost!
Persbericht schrijven: het 8-stappenplan
Het schrijven van een goed persbericht kan nog best lastig zijn. Daarom schreven we eerder al de blog persbericht schrijven: hoe doe je dat?. Hierin legden we je de basics uit. Nu gaan we een stapje verder en bespreken we acht praktische stappen, waarmee je zelf aan de slag kan.
- Bepaal je doel
Denk na over wat je wil bereiken met dit persbericht. Niet ieder persbericht heeft hetzelfde doel en daarmee dezelfde doelgroep. Wil je met de wereld delen dat je een nieuw product op de markt hebt gebracht? Dat je een overname hebt gedaan of zelf onderdeel bent geworden van een ander bedrijf? Of heb je de resultaten van een onderzoek die je mag delen? Jouw doel bepaalt de insteek en de tone-of-voice van het artikel.
- Kies je onderwerp
Het kiezen van het onderwerp van je persbericht lijkt op het bepalen van het doel. Maar met het kiezen van het onderwerp bedoelen we in dit geval meer. Zorg dat je een nieuwswaardig onderwerp kiest. Waarom is jouw persbericht nú relevant? En wat moeten de journalist en de lezer van het uiteindelijke nieuwbericht ermee? Om te zorgen dat het persbericht nieuwswaarde heeft, let je op deze vier termen: actualiteit, objectiviteit, uniekheid en nabijheid.
- Schrijf een pakkende kop
Als tekstschrijvers weten wij als geen ander hoe belangrijk de eerste indruk is. Tegenwoordig leest bijna niemand (dus ook tekstschrijvers of journalisten niet) een heel artikel. Zet daarom een pakkende kop boven je tekst. Maak hem zo aantrekkelijk mogelijk. Dan moéten mensen je artikel wel lezen.
- De lead
Niet alleen de kop, maar ook de inleiding van een persbericht is erg belangrijk. Om dezelfde reden als net: trek de lezer je verhaal in en maak in de kop en lead duidelijk waar je verhaal over gaat. Het vatten van de kern in één alinea, doe je met de vijf w’s en één h: zorg dat de wie, wat, waar en wanneer meteen duidelijk zijn. De waarom en hoe mogen ook in de volgende alinea’s staan.
- De body
In de rest van de alinea’s kun je dus wat verder uitweiden over de waarom en hoe. Voeg eventueel wat voorbeelden en quotes toe. Maar zorg dat er een duidelijke structuur in zit. Hoe helderder jouw persbericht, hoe fijner voor de journalist en hoe sneller het wordt verwerkt tot een nieuwsbericht.
- Voeg aanvullende informatie toe
Voor een journalist is het fijn om wat aanvullende achtergrondinformatie, statistieken en andere relevante details te hebben. Misschien niet altijd om te verwerken in het nieuwsbericht, maar wel om te snappen waar het over gaat.
-
Contactinformatie
De contactinformatie kan kort. Geef informatie over een persevenement en voeg een telefoonnummer of e-mailadres toe. Schrijf op hoe en waar journalisten meer informatie kunnen krijgen.
- Verspreid je nieuwsbericht
Tot slot komen we aan bij het verspreiden van een persbericht. Want hoe bepaal je naar wie je het persbericht moet sturen? Ook al zijn we nu bij stap acht, je moet hiervoor terug naar stap één. Denk na over je doel, doelgroep en wat je wil bereiken. Afhankelijk van je antwoorden op die vragen stuur je, je persbericht gericht naar enkele relevante media of plaats je, je persbericht op een algemeen platform.
Nog een paar laatste stappen
Hoe zorg ik ervoor dat mijn persbericht opvalt tussen alle andere berichten? Houd het strak en ga niet spelen met de lay-out. Bovenstaande stappen zijn in grove lijnen te herhalen voor ieder persbericht. Maar net als bij iedere andere vorm van communicatie, is het belangrijk om regelmatig te evalueren en je aanpak bij te stellen.
Niet genoeg aan het ‘persbericht-stappenplan’? Meld je dan aan voor onze training Bedrijfsjournalistiek en Interviewen en leer een persbericht schrijven als een pro!