Je doelgroep bepalen: een goed begin is de helft
Je doelgroep bepalen: een goed begin is de helft
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Frederique
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Frederique
Je doelgroep bepalen is essentieel voor het schrijven van een tekst waarmee je wat wil bereiken. Of je nou een nieuw product hebt, of mensen wil wijzen op een issue, zolang je niet weet voor wie je schrijft, weet je ook niet wat en hoe je het moet opschrijven. Geen zorgen, als tekstschrijvers weten wij als geen ander hoe belangrijk het bepalen van de doelgroep is. We nemen je graag mee in het proces!
Het belang van doelgroepkennis in bedrijfscommunicatie
Een tekst schrijven voor bedrijven is niet heel anders dan andere teksten. Het begint bij het belang van doelgroepkennis. Waarom is het belangrijk om een doelgroep te bepalen? Als je weet wie je doelgroep is, kan je gericht schrijven naar die doelgroep. Zo spreek je alleen de mensen aan die je wil bereiken.
Je wil weten hoe jouw doelgroep in elkaar steekt, wat ze belangrijk vinden en vooral hoe jij ze het beste kan bereiken. Dit draagt bij aan het succes van je bedrijf, campagne of project. Als je teksten schrijft voor scholen, wil je de teksten dan richten op leerlingen, leraren of de directie? Voor iedere doelgroep schrijf je de tekst nét weer wat anders.
Hoe bepaal je de doelgroep voor bedrijfsteksten?
Allereerst moet je specificeren. Wat verkoop je en wie heeft daar wat aan? De kans op succes is groter als je werkt met een paar specifieke doelgroepen. Schrijf je teksten voor zzp’ers, start-ups, particulieren of juist grote bedrijven? Als je dat scherp hebt, begin je met segmenteren. Je deelt jouw markt op in kleinere stukken, om daar op in te spelen.
Je kunt doelgroepen segmenteren op basis van demografie, gedrag, interesses en geografie. Zorg ervoor dat je jouw doelgroep effectief identificeert. Zo spreek je met gerichte teksten en advertenties je doelgroep aan. Kijk bijvoorbeeld naar de wensen en verwachtingen van de doelgroep en speel daar op in.
Doelgroepgericht schrijven voor bedrijven
Hoe pak je het daadwerkelijke schrijven aan? We schreven er al eerder een blog over: Schrijven voor je doelgroep doe je zo. Het schrijven van teksten voor je doelgroep, hangt volledig af van het onderzoek wat je naar je doelgroep hebt gedaan. Zorg ervoor dat je tone-of-voice aansluit bij je doelgroep. Gebruik de woorden en de taal die je doelgroep ook gebruikt, maar leg het er niet te dik bovenop want dat valt ook op. Je schrijfstijl moet altijd natuurlijk overkomen. Gebruik de kanalen die je doelgroep gebruikt, dus gebruik bijvoorbeeld geen TikTok of Instagram als je weet dat jouw doelgroep vooral gebruik maakt van Twitter of LinkedIn.
Weet je nu waar je staat qua doelgroep, maar wil je meer schrijftips? We schreven eerder de blog: Webteksten schrijven? Hier moet je op letten! Handig als je op zoek bent naar meer tips over zoekwoorden, de hoeveelheid informatie en ook hoe je een tekst checkt op fouten.
Ook niet onbelangrijk: evalueer en update je doelgroep zo nu en dan eens. De wensen en verwachtingen van je doelgroep veranderen niet alleen, en jouw bedrijf ontwikkelt ook verder. Ga na of wat je doet nog steeds past bij de interesses van je doelgroep.
Wil je meer leren over het bepalen en aanspreken van je doelgroep? Volg dan onze cursus overtuigend schrijven!