Skip to main content
BlogpostsSEO en online schrijven

SEO en EEAT: show je expertise

By juli 18, 2023No Comments

SEO en EEAT: show je expertise

SEO en EEAT: show je expertise

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Yannick

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Yannick

AI verandert van alles, en zo ook de manier om het beste zoekresultaat te worden. We waren er net een beetje aangewend, maar we moeten anders naar SEO gaan kijken. Geen zorgen, wij zetten alles voor SEO en EEAT voor je op een rijtje. Zo boost jij je SEO!

SEO en EEAT-update

Winnen van Google’s algoritme met SEO was best duidelijk. Door de juiste zoekwoorden te gebruiken kwam je site of pagina bovenaan de resultaten. Met de verdere ontwikkelingen van AI, ook op tekstgebied, is er het een en ander veranderd. We schrijven niet alleen teksten met de hulp van AI, ook zoekmachines gaan er meer gebruik van maken bij het weergeven van de zoekresultaten.

Google maakte in haar algoritme al gebruik van de term EAT, maar het is nu EEAT: Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Aan de hand van deze criteria rankt Google de informatie en bepaalt zo of het voor de lezer de moeite waard is. De E van Experience is nieuw, maar de T van Trustworthiness is de belangrijkste!

De E van Ervaring

De mate van ervaring is een belangrijk onderdeel voor Google. Uit de tekst moet blijken dat iemand ervaring heeft met het onderwerp en niet zomaar wat zegt. Iemand kan wel een blog schrijven over het schrijven van B1-teksten, maar als diegene normaal Engelse gamevideo’s maakt, dan zal het niet heel natuurlijk over komen.

AI-tools zoals ChatGPT kunnen hiervoor heel handig zijn, maar zorg dan dat je tekst niet te gemaakt overkomt. Het moet geen saaie opsomming worden, er mag wel wat gebeuren in een tekst. Voeg grapjes, anekdotes of een daadwerkelijke ervaring toe!

Nog een E, van Expertise

Je kan je expertise benadrukken door te vertellen over je studie- en werk en hoe dat relevant is voor het onderwerp. Zorg dat blijkt uit de tekst dat je een expert bent, haal voorbeelden aan, laat zien dat je kennis van zaken hebt of benoem dingen die veel mensen niet weten. Gaat het om wat moeilijkere/gevoeligere dingen of bijvoorbeeld om de gezondheidszorg, maak dan gebruik van bronnen.

Geef me de A van Autoriteit

Autoriteit is een lastige, want binnen sommige domeinen is er duidelijk een autoriteit. Denk aan de overheid, bijvoorbeeld. Je kunt hier op inspelen door goed te kijken naar de zoekvragen binnen het domein, en daar antwoord op te geven. Geef met slimme zoekwoorden antwoord op die zoekvragen. Je kan hier eventueel AI voor gebruiken, want Google gebruikt ook AI om de zoekresultaten en zoekvragen te linken aan de pagina’s. Pas wel op dat je niet te veel wil behandelen op één pagina, want dan pikt het algoritme straks misschien het verkeerde op.

Geloof ons, de T van Trust is het helemaal

Al het bovenstaande maakt niet uit als bezoekers geen vertrouwen hebben in je site. Daarmee is degene die het zegt minstens zo belangrijk als hetgeen wat wordt gezegd. Goed om te weten, maar hoe zorg je ervoor dat Google en dus de mensen je vertrouwen?

Zorg dat je ‘over ons’ pagina up-to-date is en duidelijk aangeeft wat je doet. Ga na wat er zichtbaar is: wat vind je als je jezelf opzoekt op Google? En wat zeggen mensen over jou, zowel op jouw eigen site, maar ook op andere sites en beoordelingspagina’s?

De conclusie is dus, zorg voor een goede SEO en EEAT, waarbij je focust op de eerste E en de T. Gebruik je ervaring, laat zien dat je te vertrouwen bent én gebruik zoekwoorden die de zoekvragen beantwoorden. Mocht je nou denken: zoekwoordenoptimalisatie: waarom en waarvoor? Het antwoord lees je in die blog!

Meer weten over AI en copywriting? Neem dan eens een kijkje op onze site voor onze workshops en trainingen, zoals deze Workshop SEO en Online schrijven.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!