Het AIDA-model gebruiken voor je webteksten
Het AIDA-model gebruiken voor je webteksten
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Kris
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Kris
Ken je het AIDA-model? Nee, niet die musical. We hebben het over de klassieke marketingstrategie, die vandaag de dag nog steeds ontzettend vaak gebruikt wordt. In deze blog lees je alles over Attention, Interest, Desire en Action en waarom het AIDA-model gebruiken voor je webteksten zo’n goed idee is.
Ieder bedrijf of iedere ondernemer met een website (zijn die er überhaupt nog – ondernemingen zónder website?) wil hetzelfde: bezoekers moeten zo lang mogelijk op hun site blijven. En het liefst een product of dienst kopen, natuurlijk. Of op zijn minst inschrijven voor een nieuwsbrief, drie blogs achter elkaar lezen of het contactformulier invullen.
Wat je níet wilt op je website is dat lezers meteen weer wegklikken, doorswipen of zonder interesse door je webpagina’s scrollen. En daar kun je allerlei superhippe en moderne technieken voor gebruiken natuurlijk, perfect passend bij de snel veranderende wereld van de online marketing. Maar wat dacht je van een strategie uit de steentijd? Of nou ja, uit de 19e eeuw dan.
Maak kennis met het AIDA-model
Het AIDA-model is een veelgebruikt en geprezen marketingmodel. AIDA staat voor Attention, Interest, Desire, Action. Of AIVA in het Nederlands: Aandacht, Interesse, Verlangen, Actie. Het model werd voor het eerst gepubliceerd in 1925, door E.K. Strong. Het werd echter al in de 19e eeuw bedacht door St. Elmo Lewis.
Oorspronkelijk werd het model vooral gebruikt voor advertenties en reclame. Het idee?
- Eerst trek je de aandacht van je potentiële doelgroep.
- Heb je die beet? Dan zorg je ervoor dat de interesse van jouw droomklant ook meteen wordt gewekt.
- Die interesse zet je om in verlangen: de consument wíl jouw product of dienst hebben.
- Daarna zet je jouw potentiële klant aan tot kopen.
Het AIDA-model gebruiken in de praktijk
Maar waarom gebruiken marketeers dit oude model nog steeds? Er is de afgelopen eeuw vast iets beters uitgevonden toch? Nou, het AIDA-model kun je bijvoorbeeld op vrijwel ieder koopproces toepassen. Of het nu gaat om hele grote aankopen zoals een dure auto of om een Twix bij de kassa van de supermarkt: consumenten doorlopen altijd eenzelfde soort proces. Al gaat dat proces in het geval van de Twix natuurlijk veel sneller dan bij de Ferrari.
Natuurlijk zijn er ook kanttekeningen aan het model. Zo is de mens een stuk minder rationeel en passief dan in de 19e eeuw werd gedacht. En wat dacht je bijvoorbeeld van impulsaankopen? Andere tegenstanders zeggen dat het model te lineair is. In de praktijk volgen de stappen elkaar misschien niet netjes op, maar doorlopen consumenten ze kriskras door elkaar.
Toch zijn veel marketeers het erover eens: het AIDA-model zal niet zo snel van het toneel verdwijnen. Want ondanks dat er weinig wetenschappelijk onderbouwing voor is, wordt het nog steeds op grote schaal gebruikt. Misschien is het geen verklaring voor menselijk gedrag, maar een handige checklist voor jouw marketing- of communicatie-uitingen is het zeker.
Hoe gebruik je het AIDA-model voor je webteksten?
Het AIDA-model kun je perfect gebruiken voor allerlei teksten. Voor billboards, Google-advertenties, social mediaberichten en natuurlijk voor webteksten. Een voorbeeldje:
1. Attention
Als allereerste moeten jouw teksten meteen de aandacht grijpen. Al in de allereerste secondes dat een bezoeker op jouw website komt, wil je dat deze getriggerd wordt om op je website te blijven. Zorg dus voor een steengoede binnenkomer. Prachtig beeld, of juist een hele rake tekst (en als tekstbureau kiezen wij natuurlijk voor dat laatste, dat snap je). Prikkel je lezers en zorg dat ze verder willen lezen.
De aandacht trekken kan natuurlijk ook nog één stapje terug. Door er met de juiste zoekwoorden voor te zorgen dat jouw artikel of website hoog vermeld staat in de Google-zoekresultaten vinden jouw potentiële klanten je website ook eerder. Hier lees je hoe je dat doet.
2. Interest
Oké, je lezer blijft nog even. Nu is het zaak dat ze jouw product of dienst zo interessant mogelijk gaan vinden. En snel een beetje, anders haken ze alsnog af. Bedenk je dus altijd: wat vindt mijn doelgroep belangrijk? Willen ze een snelle oplossing? Of een unieke? Gaat het om zo goedkoop mogelijk? Of juist heel luxe? Benadruk díe aspecten van jouw product of dienst die jouw doelgroep aanspreken.
3. Desire
De interesse is gewekt. Tijd om verlangen te creëren! De lezers van jouw teksten moeten het gevoel krijgen dat jij – en alleen jij – hun problemen kunt oplossen. Benoem je allersterkste USP’s en leg duidelijk uit hoe jij ervoor gaat zorgen dat jouw potentiële klant voor altijd gezond, gelukkig of rijk worden.
4. Action
Gelukt! Jouw potentiële klant wil een echte klant worden. De allerlaatste horde die je moet nemen is ervoor zorgen dat ‘ie dat ook echt gaat worden. Maak het koopproces extra gemakkelijk voor je websitebezoekers door goede call to actions te gebruiken, bijvoorbeeld.
Deze stappen van het AIDA-model kun je gebruiken bij een homepage-tekst van je website, maar ook in losse blogs of artikelen. Kortom: het AIDA-model is overal toepasbaar. Handig hoor!
Meer schrijftips?
Wil je elke week schrijftips in je inbox? Zodat jij de beste teksten schrijft die je kunt?