Persbericht schrijven: hoe doe je dat?
Persbericht schrijven: hoe doe je dat?
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Yannick
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Yannick
Heeft jouw bedrijf mooi nieuws en wil je dat delen via de media? Dan moet je een goed persbericht schrijven om journalisten zo ver te krijgen dat ze een nieuwsbericht maken van jouw verhaal. Maar hoe doe je dat nou?
Journalisten zijn bijzondere mensen om een tekst voor te schrijven. Ze zijn altijd op zoek naar de échte nieuwswaarde en lezen liever geen reclame. Om je te helpen met in het nieuws te komen, zetten we in deze blog een paar praktische tips op een rijtje.
Tip 1: Let op je nieuwswaarde
Laten we eerlijk zijn: niet al het nieuws is even interessant. Maar je wil als bedrijf natuurlijk wel in het nieuws komen, ook wanneer jouw nieuws misschien wat minder spannend is. Het codewoord is hier: nieuwswaarde. Voor de gemiddelde redactie zijn er vier waardes die een verhaal spannend maken.
- Actualiteit
Voor een journalist is een onderwerp altijd interessanter wanneer het gekoppeld kan worden aan de actualiteit. Een actueel nieuwsfeit is voor een krant namelijk veel makkelijker om te delen. Heb je een actueel onderwerp? Gebruik dat dan als basis van je persbericht! - Objectiviteit
Hiermee bedoelen we dat je objectief moet proberen te zijn. Dat is natuurlijk lastig als je vanuit je eigen bedrijf schrijft, maar het scheelt een journalist heel veel werk. Lijkt jouw persbericht meer op een reclametekst? Dan is de kans heel groot dat je voor niets je best hebt gedaan. - Uniciteit
Een uniek verhaal wekt de interesse. Doe jij iets wat niemand anders doet? Of doe jij iets op een speciale manier? Dan is dat een uitstekende manier om op te vallen bij een journalist. - Nabijheid. Een persbericht naar een regionale krant werkt het beste wanneer je een link kan leggen met de regio. Zeker wanneer je doelgroep ook in die regio zit, is een landelijke krant niet altijd noodzakelijk.
Met deze vier nieuwswaardes kun je nieuws al veel interessanter maken voor journalisten, maar dat is nog niet alles. In dit blog noemen we bijvoorbeeld nog veel meer nieuwswaarden die je kunt inzetten. En je kunt natuurlijk ook spelen met de manier waarop je naar jouw verhaal kijkt.
Tip 2: Een persoonlijk verhaal
Nieuws zonder een gezicht is voor een journalist niet interessant, maar voor een lezer ook niet. Je kunt je als lezer namelijk niet inleven in een bedrijf. Je kunt je wel inleven in andere mensen. Het is daarom altijd een goed idee om te kijken naar de menselijke kant van jouw nieuws. Kun je iemand aan het woord laten?
Een medewerker die al heel lang voor je werkt of een klant die ontzettend tevreden was. Een expert werkt vaak ook goed. Je kunt in je persbericht alvast wat quotes van die persoon verwerken, zodat journalisten meteen zien dat er een menselijke kant aan jouw verhaal zit. Dat maakt je
Tip 3: Let op de structuur
Een nieuwsredactie krijgt dagelijks meerdere persberichten, dus het is voor journalisten belangrijk om zo snel mogelijk te zien waar jouw verhaal over gaat. Journalisten noemen dit ‘oprolbaar schrijven’: alle belangrijke informatie staat in de allereerste alinea. Hoe verder je leest, hoe minder belangrijk de informatie wordt.
Je helpt journalisten op die manier met sneller tot de kern komen, maar geeft ze ook de mogelijkheid om eenvoudig tekst te schrappen wanneer het complete verhaal niet in de krant past. Let wat dat betreft ook goed op de afsluiting van je persbericht. Probeer in de laatste alinea niet nog met nieuwe informatie te komen, maar rond je verhaal af door bijvoorbeeld kort samen te vatten wat de kern van je verhaal is. Nieuwe informatie aan het eind van je persbericht (en teksten in het algemeen!) werken vaak verwarrend.
Tip 4: Lees ons e-book!
Nou denk je misschien, wat een makkelijke manier om reclame voor je eigen e-book te maken. Dat klopt, maar het boek is gewoon gratis! Collega’s Els en Kris hebben hun journalistieke ervaring ingezet om tips en trucs te geven over het bereiken van journalisten. En daar kan jij gebruik van maken.
In dit e-book geven we je namelijk alle tips en trucs voor het schrijven en verzenden van je persbericht. Daarnaast willen we je ook graag aan het denken zetten: waarover schrijf je en waarom? We stappen samen in de schoenen van een journalist en zorgen zo voor Een Goed Verhaal.
Vraag nu je e-book aan: Laat je persbericht opvallen met een goed verhaal
Wil je geen persberichten, maar wel meer inspiratie? Lees ook onze andere gratis e-books bomvol schrijftips voor je onderneming.