Skip to main content
Blogposts

Deze onderdelen mogen niet ontbreken in een goede vacaturetekst

By mei 4, 2021No Comments

Deze onderdelen mogen niet ontbreken in een goede vacaturetekst

Deze onderdelen mogen niet ontbreken in een goede vacaturetekst

Leestijd 6 minuten
Geschreven door Kris

Leestijd 6 minuten
Geschreven door Kris

Benieuwd welke onderdelen je echt niet mag missen in een goede vacaturetekst? In deze blog leggen we je uit welke informatie cruciaal is voor het schrijven van een effectieve en heldere vacaturetekst. Zodat jij zeker weet dat je het juiste potentiële talent aantrekt om jouw organisatie te versterken. 

We schreven al eerder over hoe je goede vacatureteksten schrijft. Bijvoorbeeld over welke 10 vragen je jezelf eerst moet stellen voordat je begint te schrijven en hoe je een goede functietitel kiest voor jouw vacature. In deze blog zoomen we verder in op de tekst zelf. Welke onderdelen van een vacaturetekst zijn belangrijk?

Eerst nog even een kleine recap. Waarom wil je ook alweer een ijzerksterke vacaturetekst schrijven? Nou, heel simpel. Met een goede vacature maak je jouw organisatie zo aantrekkelijk mogelijk voor nieuw talent. Daarbij zorgt een goede tekst er ook voor dat je precies díe mensen aantrekt die je zoekt. Je versterkt dus je employer branding, maar zorgt ook voor een hele efficiënt verloop van de invulling van jouw vrijgekomen functie. In plaats van honderd net niet passende sollicitanten heb je natuurlijk veel liever tien supergoede kandidaten. 

De zes onderdelen van een perfecte vacaturetekst

Hoe duidelijker en aantrekkelijker jouw vacature, hoe groter de kans dus dat jij de perfecte aanvulling voor jouw team vindt. Dan is het wel belangrijk dat je alle belangrijke onderdelen van een vacaturetekst gebruikt. Komen ze!

Functieomschrijving

Allereerst wil je natuurlijk heel duidelijk beschrijven wat de functie inhoudt. Wat gaat jouw nieuwe teamlid precies doen? Beschrijf in een paar zinnen wat de baan inhoudt. Gebruik ook voorbeeldjes. Hoe ziet een werkdag er bijvoorbeeld uit in de functie? Is dat vooral overleggen, of heel praktisch werk uitvoeren? Ben je altijd op kantoor, op juist veel onderweg of op locatie? Werk je in je eentje of altijd met een heel team? Zorg dat je zo duidelijk mogelijk bent en zo’n goed mogelijk beeld van de functie schetst.

Voorbeeld: beschrijf hoe een werkdag eruit zou kunnen zien voor je nieuwe teamlid. Begin met de start van de dag, beschrijf mogelijke opdrachten, vertel hoe de lunch eruit ziet, welke vergaderingen plaatsvinden en hoe je de dag weer afsluit. Zo’n inkijkje in een werkdag geeft een goed beeld van hoe een dag eruit kan zien. Fijn voor sollicitanten!

Functie-eisen

Waar moet jouw nieuwe medewerker aan voldoen? Welke eisen stel jij? Denk bijvoorbeeld aan een minimum opleidingsniveau, ervaring met soortgelijk werk, móet jouw nieuwe teamlid echt met bepaalde programma’s of materialen kunnen werken? Moet de sollicitant uit een regio komen? Bedenk je ook: is het per se nodig dat iemand 5 jaar ervaring heeft in een soortgelijke functie? Of zou iemand met 3 jaar ervaring ook in aanmerking komen? Of iemand met 10 jaar ervaring in een net wat andere functie?

Voorbeeld: Verdeel je functie-eisen in twee categorieën. Het ene rijtje laat de harde eisen zien en het andere rijtje de ‘nice to haves’. Dat zijn de kenmerken van een sollicitant die mooi meegenomen zijn, maar geen dealbrekers.

Bedrijfsinformatie

In wat voor bedrijf komt jouw nieuwe medewerker straks terecht? Hoe ziet jouw bedrijf eruit? Praktisch: waar ben je gevestigd? Hoe groot is het bedrijf? Wat zijn de faciliteiten op kantoor? Maar denk ook aan sociale aspecten. Hoe is de werksfeer? Hoe zien de teams eruit? Wat zijn de kernwaarden van het bedrijf? Mensen werken graag bij organisaties waarmee ze een klik voelen en waarmee ze zich verbonden voelen. Dan gaat het dus om de cultuur en de waardes van een bedrijf. Wat vind je belangrijk? Welke overtuigingen passen bij het bedrijf? Benoem ze!

Wat bied je aan je nieuwe medewerker?

Je hebt al beschreven wat jouw eisen zijn. Maar heb jij jouw nieuwe teamlid te bieden? Dit is dé plek om jouw vacaturetekst zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Focus op alle onderdelen van de functie die een sollicitant over de streep kunnen trekken om bij jou te komen werken. Ga in op alle ‘standaard’ voorwaarden zoals salaris en werktijden, maar laat ook jouw eigen Unique Selling Points zien. Wat maakt jou speciaal als werkgever? Wat is de wow-factor van je bedrijf? 

Bewijsmateriaal

Natuurlijk kun je jouw bedrijf op papier eruit laten zien als dé ideale werkplek. Maar vergeet niet om jouw mooie woorden ook te voorzien van bewijsmateriaal uit de dagelijkse praktijk. Gebruik foto’s van de werkplek of van dat ene gezellige werkuitje of laat collega’s vertellen waarom het zo leuk werken is bij jou. Alles om jouw woorden kracht bij te zetten! Zo geef je meteen een realistische indruk van hoe het is om bij jouw bedrijf te werken. En dat levert enthousiaste kandidaten op die ook perfect passen in jouw plaatje. De rest haakt af. En dat is precies de bedoeling.

Hoe ziet het proces eruit?

Als kandidaat wil je natuurlijk ook weten wat er allemaal gaat gebeuren zodra je die sollicitatiebrief hebt gestuurd. Hoeveel kandidaten ga je uitnodigen voor een eerste gesprek? En komt er ook een tweede of derde gesprek? Maak je gebruik van een proefopdracht? Hoe lang gaat het duren voordat kandidaten iets terughoren? Op welke termijn kan jouw nieuwe aanwinst beginnen? Allemaal vragen die je hier kunt beantwoorden. Wel zo duidelijk! En natuurlijk vermeld je hier ook even hoe en waar geïnteresseerden meer info kunnen vinden.

 

 Meer taalnieuws?

Wil je elke week schrijftips en taalweetjes in je inbox? Zodat jij de beste teksten schrijft die je kunt?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!