Skip to main content
BlogpostsUncategorized

Trek je lolbroek aan: humor in zakelijke teksten werkt!

By maart 3, 2020augustus 16th, 2023No Comments

Trek je lolbroek aan: humor in zakelijke teksten werkt!

Trek je lolbroek aan: humor in zakelijke teksten werkt!

Leestijd 6 minuten
Geschreven door Kris

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Els

Uit onderzoek blijkt dat humor in zakelijke teksten helpt bij het creëren, behouden en onderhouden van een goede band met je doelgroep. Met andere woorden: mensen kopen liever bij bedrijven die een beetje humor hebben. Maar hoe doe je dat: humor in je tekst zonder je boodschap in gevaar te brengen?

Niks vervelender dan droge opsommingen, saaie voorbeelden en geestdodende verkooppraatjes. Je tekst moet wel de moeite van het lezen waard zijn. Mensen lezen je bedrijfsblog liever als ie soms een vleugje humor bevat. Dat wil niet zeggen dat je de hele dag je grapjas aan moet houden, maar een luchtige, eigen toon doet het altijd goed!

Hoe werkt humor in zakelijke teksten?

Door humor te gebruiken, trek je de aandacht van de consument. Dat is ook de reden dat in meer dan een kwart van alle reclames humor wordt gebruikt. Mensen hebben dan meer aandacht voor je advertentie en kijken positiever naar je reclame én je merk.

Waarom mensen humoristische reclames beter waarderen? Simpel: het geeft ze een positief gevoel. En dat is goed voor jou als ondernemer, want dat positieve gevoel slaat bijna automatisch over op je product of merk. En dat is weer (vaak onbewust) van grote invloed op aankoopbeslissingen. Yay!

10 tips voor humor in zakelijke teksten

Kom je zomaar met alles weg? Nee, natuurlijk niet. Met deze tien tips maak je je teksten losser en leuker, zonder een grens over te gaan.

1. Gewoon doen!

Schrijf in een herkenbare, eigen toon. Als je normaal gesproken iemand bent die in gesprekken grapjes gebruikt, ben dan niet te bang om je humor ook in je blogs terug te laten komen!

2. Kies het goede soort humor

Persiflages, sarcasme of zwarte humor zijn niet de meest geschikte vormen voor in zakelijke communicatie. Maar je kunt humor echt wel gebruiken om je boodschap kracht bij te zetten: denk aan een speech met hier en daar een knipoog of een blog met een twist. Social media posts staan vaak ook bol van de grapjes.

3. Zorg dat je humor past bij je boodschap

Het belangrijkste is dat de humor je boodschap ondersteunt. Een ‘losse’ grap leidt af. Zorg dus dat je grapje aansluit op het doel van je tekst of de waarden van je bedrijf. En maak geen disrespectvolle of gemene grappen, maar dat spreekt natuurlijk voor zich.

4. Let op de onderwerpen

Grapjes over jezelf, over de actualiteiten of over kleine missers kunnen zeker. Daarmee kun je zelfs de angel uit lichtgevoelige situaties halen. Maar onderwerpen als religie, cultuurverschillen of over een enorme misstap binnen je bedrijf: liever niet!

5. Niet de hele dag door clownen

De hele dag de grootste grapjas uithangen, gaat iedereen vervelen. Laat je eigen toon horen, maar stel je ook professioneel op: je berichten komen wel vanuit een bedrijf. Zorg dat je blogs geen slapstick worden, maar laat gerust je eigen toon en humor doorschijnen!

6. Durf uit je comfort zone te stappen

Vind je iets grappig of durf je een grapje te maken? Gewoon doen! Het is wel ‘veilig’ om netjes binnen de lijntjes te kleuren, maar vaak ook dodelijk saai! Valkuilen zijn bijvoorbeeld dat je teveel praat over je diensten en producten (het verkooppraatje). Omdat dat veilig voelt. Maar dus ook saai blijft voor je lezer.

7. Schrijf je verhaal zoals je het zou vertellen

Voorkom vaktaal of te zakelijk taalgebruik. Schrap moeilijke of overbodige woorden. Schrijf over herkenbare situaties, gebruik voorbeelden, voorkom dat je een brochure tikt voor je bedrijf. En hou het laagdrempelig. Je weet past écht waar je het over hebt, als je het makkelijk uit kunt leggen. Kortom: kies je eigen stijl om je verhaal over te brengen.

8. Denk aan je publiek

Zoals een goed cabaretier betaamt, is het ook in zakelijke teksten goed om voelsprieten in je publiek te hebben. Bedenk wat je lezer wil weten en geef daar een antwoord op. Gewoon, zoals het is! Veel klanten lezen blogs als ze zich nog oriënteren op een onderwerp. Dan hebben ze helemaal geen zin in een verkooppraatje. De uitstraling van je tekst is dan juist van groot belang: als ze zich goed voelen bij jou, komen ze verder in het verkoopproces sneller bij je terug.

9. Twijfel niet of je onderwerp wel grappig is

Misschien denk je: maar zijn mijn onderwerpen nou interessant genoeg om grappig over te doen? Laten we eerlijk zijn: in álles zit een verhaal. Niks is saai. Je kunt het wel saai vertellen. Maar dat gaan we nu niet meer doen, toch?

10. Wees jezelf

Niet bang zijn, jij bent leuk genoeg! Ben jezelf. Vooral als je als zzp’er blogt, vormen jouw schrijfstijl en je onderwerpen je online visitekaartje. Zorg ervoor dat je dus ook laat zien wie je bent!

 

Hulp nodig met je teksten?

Heb je prima teksten, maar missen nou net dat spannende sausje? Of wil je een publiek voor een try-out van je grapjes? Wij lachen graag met je mee!

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!