6 tips voor de perfecte e-mailnieuwsbrief
6 tips voor de perfecte e-mailnieuwsbrief
Leestijd 6 minuten
Geschreven door Kris
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Yannick
Eerder legden we al uit waarom je e-mailnieuwsbrieven zou inzetten voor je bedrijf. Je kunt er superveel aan hebben! Voorwaarde is dan wel dat jij een killer-mailing schrijft, die niet ongeopend de prullenbak in gaat. Hoe doe je dat? We geven je 6 praktische tips voor je e-mailnieuwsbrief!
1. Wat wil je bereiken?
Zonder doel is het moeilijk aan de eindstreep komen. Bedenk daarom waarom je je klant wilt benaderen. Wil je je naamsbekendheid vergroten? Producten verkopen? Je doel bepaalt vaak de toon en stijl van de boodschap.
2. Zorg voor interessante inhoud
Ja, duh, denk je misschien. Maar je zult ervan opkijken hoeveel nieuwsbrieven eigenlijk helemaal niet vertellen wat jij als ontvanger wilt weten. Ga niet alleen uit van wat jij wilt vertellen, maar denk ook aan je lezer. Wat vindt deze interessant en welke behoefte heeft ie? Wil je lezer het liefste goede aanbiedingen? Of op de hoogte blijven van je bedrijf? Speel hierop in! Ben je niet boeiend genoeg? Dan hebben nieuwsbrieflezers ook geen enkele moeite om zich uit te schrijven. Weg kans op direct contact met je klant! Zorg er dus altijd voor dat je iets van waarde voor hen biedt.
3. Schrijf goede teksten
Natuurlijk zeggen wij dit als tekstbureau. Maar we benadrukken het niet voor niets. In de praktijk worden goede teksten nog vaak overgeslagen. Maar nog even terug naar die ongeopende mail in je prullenbak: het enige dat je daarvan gezien hebt, is de onderwerpregel. Deze is dus superbelangrijk! Prikkel je lezer met een goede kop. En voor de rest, we blijven het toch zeggen, vermijd tekstfouten. Die werken negatief op het beeld van de tekst en dus op het beeld van jou als schrijver. Onnodig!
4. Persoonlijk is belangrijk
‘Aan de bewoners van dit pand.’ Krijg je ook wel eens zo’n post? Word je vast niet erg warm van, toch? Een handgeschreven brief aan ‘Els Hekkenberg’ daarentegen, trekt meteen mijn aandacht. Iedereen wil liever persoonlijke post. Zorg er dus voor dat je nieuwsbrief zo persoonlijk mogelijk is. Dat kan met een persoonlijke aanhef, maar ook door het vanuit je eigen naam te sturen in plaats van een noreply-adres. Of laat je lezers bepalen wat ze willen lezen: vraag hun mening door bijvoorbeeld een poll in je nieuwsbrief te plaatsen. Webshops doen er helemaal goed aan om aanbiedingen te doen op basis van eerder koopgedrag. Dan sluit je écht aan bij wat iemand interessant vindt.
5. Vertel wat je verwacht
Iedereen vindt het fijn om te weten wat van hen verwacht wordt. Geef je lezer dus ook een duidelijke boodschap mee. Wat wil je dat ze doen? Contact opnemen, een brochure downloaden, iets kopen? Zorg met een knop dat een klant precies weet hoe ze dat kunnen doen. Dat noemen we een ‘call to action’: het is niet alleen fijn voor je lezer, maar ook voor jou. Jij wilt namelijk dat je lezer iets doet, dus maak het ze vooral zo makkelijk mogelijk!
6. Maak je beloftes waar
Beloof je een maandelijkse nieuwsbrief met gave voorbeelden van je werk? Lever dat dan. Wil je dagelijkse inspiratie in een mailbox laten verschijnen? Zorg dat je dat ook echt voor elkaar krijgt. Het is belangrijk om duidelijk te zijn wat mensen van je kunnen verwachten én om daar aan te voldoen. Vaak schrijven mensen zich uit omdat ze vinden dat ze te vaak een mail krijgen. Maar als ze dat van tevoren al weten, dan voorkom je irritatie en blijven de echt geïnteresseerde lezers over.
Wat moet je nog meer doen… praktische tips voor je e-mailnieuwsbrief
Eerlijk is eerlijk: er komt meer kijken bij een goede nieuwsbrief dan alleen tekst. Maar dat is nu eenmaal onze expertise, dus daar geven we je in dit blog de meeste tips over. Natuurlijk is het ook superbelangrijk om
- Te zorgen voor een goede vormgeving: niemand leest een rommelige, onoverzichtelijke nieuwsbrief.
- Denk ook aan gebruiksvriendelijkheid: de meeste nieuwsbrieven worden op smartphones gelezen, maar ook op de laptop moet ie mooi in beeld komen.
- Niet onbelangrijk: houd je aan de wet! Stuur geen nieuwsbrieven naar mensen die je niet lastig mag vallen en denk aan de verplichte afmeldknop!
- En kies de goede tijd voor verzending. Wanneer heeft jouw mail de meeste impact?