Hoe maak je je teksten begrijpelijker voor een breder publiek?
Hoe maak je je teksten begrijpelijker voor een breder publiek?
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Kris
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Kris
Soms schrijf je een tekst en denk je: ‘Dit is duidelijk’. Maar dan krijg je feedback van je lezers en lijkt het alsof ze een compleet andere taal spreken! Herkenbaar? Het schrijven van begrijpelijke teksten voor een breed publiek is een kunst op zich; lastig, maar wel heel belangrijk. Want wie wil er nu niet dat iedereen – van je oma tot je buurjongen – begrijpt wat je schrijft?
Het eerste wat je moet doen, is je afvragen wie je tekst gaat lezen. Zijn het collega’s die alle ins en outs van jouw vakgebied kennen? Of schrijf je juist voor mensen die nog nooit van je onderwerp hebben gehoord? Houd het simpel en vermijd vakjargon als je voor een breed publiek schrijft. Lezers haken af als ze halverwege een alinea verdwalen in moeilijke termen.
Dus niet: de implementatie van dit proces zal resulteren in een significante verbetering van de operationele efficiëntie.
Maar wel: door dit proces te gebruiken, werken we sneller en makkelijker.
Wees duidelijk en to the point
Eén van de grootste valkuilen bij het schrijven van teksten is het gebruik van lange, omslachtige zinnen. Het maakt je tekst niet alleen moeilijker te lezen, maar zorgt er ook voor dat de kern van je boodschap verloren gaat. Houd het dus kort en krachtig en stel jezelf de vraag: ‘Wat wil ik precies zeggen?’ Die vraag beantwoord je vervolgens in eenvoudige, duidelijke taal.
Dus niet: het is van groot belang om te overwegen welke alternatieven mogelijk zouden kunnen zijn in deze situatie.
Maar wel: denk na over welke alternatieven er zijn.
Structuur is alles
Een goed gestructureerde tekst leest niet alleen makkelijker; het zorgt er ook voor dat je lezers de kern van je verhaal sneller oppikken. Gebruik daarom korte alinea’s en tussenkopjes. Dit helpt lezers om de inhoud te scannen en geeft ze een idee van wat ze kunnen verwachten. Daarnaast is een verhaal opgeknipt in delen makkelijker behapbaar dan één lange tekst.
Maak het beeldend en concreet
Mensen zijn dol op voorbeelden. Het maakt je tekst niet alleen levendiger, maar helpt ook om abstracte ideeën concreet te maken. Dus in plaats van alleen maar te zeggen dat iets ‘belangrijk’ is, leg je uit waarom dat zo is én gebruik je een voorbeeld om dit te illustreren.
Dus niet: klantenservice is essentieel voor je bedrijf.
Maar wel: een goede klantenservice zorgt ervoor dat klanten zich gehoord voelen en vaker terugkomen. Denk maar eens aan die keer dat je in een winkel vriendelijk geholpen werd en daardoor besloot om een week later terug te gaan.
Maak het persoonlijk
Een persoonlijke toon helpt je om een band op te bouwen met je lezer. Gebruik woorden zoals ‘jij’ en ‘je’, en schrijf alsof je tegen iemand praat. Dit maakt je tekst toegankelijker én aantrekkelijker.
Daarnaast kan een geintje hier en daar in een informatieve tekst geen kwaad. Want zeg nou zelf; lezen moet toch een beetje leuk blijven?
Laat een frisse blik meekijken
Als je uren naar dezelfde tekst staart, zie je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer. Laat daarom iemand anders je tekst lezen; het liefste iemand uit je beoogde doelgroep. Diegene kan het beste aangeven wat goed is en wat nog beter kan. Een frisse blik doet wonderen!
Geen frisse blik voor handen? Laat de taalexperts van Letterdesk dan met je meekijken. Wij helpen je graag op weg naar heldere communicatie!