Socialmediapsychologie: wat is het en wat kun je ermee?
Socialmediapsychologie: wat is het en wat kun je ermee?
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Alon
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Alon
Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: de gemiddelde online lezer verliest na 8 seconden de aandacht. Je hebt dus maar 8 seconden om jouw boodschap te laten opvallen. Daar kan socialmediapsychologie je bij helpen!
We weten allemaal: social media hebben een enorme impact op ons gedrag. Zie je iets op je Instagramtijdlijn voorbij komen dat je leuk vindt? Dan sla je het op en neem je het onbewust mee in je dagelijkse leven. Denk bijvoorbeeld aan dat ene fleurige jurkje of die hippe spijkerbroek die je voorbij zag komen. Koop je ‘m of koop je ‘m niet?
Als je weet hoe je psychologische principes toepast in je socialmediaberichten, dan zet je jouw volgers aan het denken. Je verhoogt je engagement en activeert ze. Laten we dieper in deze psychologische principes duiken die je kunt gebruiken voor jouw socialmediastrategie.
Maar eerst: wat is socialmediapsychologie?
Het is het vakgebied dat onderzoekt hoe mensen zich gedragen op social media en hoe deze platforms hun gedachten, gevoelens en gedragingen beïnvloeden. Socialmediapsychologie combineert principes uit de psychologie en marketing om te begrijpen wat mensen motiveert, hoe ze communiceren en hoe ze beïnvloed worden. Organisaties gebruiken deze kennis vervolgens om socialmediastrategieën te ontwikkelen die het gedrag van volgers beïnvloeden. Zoals het verhogen van betrokkenheid of merkloyaliteit.
Motivatie, capaciteit en triggers
Tijd om aan de slag te gaan met een stukje socialmediapsychologie. Ken je het Fogg Behavior Model? Ik in ieder geval nog niet voordat ik dit blog schreef. Desalniettemin geeft het model een aantal interessante inzichten in het gedrag van jouw doelgroep. Het helpt je om gedrag te begrijpen en te beïnvloeden. Er komen drie elementen aan bod: motivatie, capaciteit en triggers.
#1: Motivatie
Mensen willen erbij horen, zich gehoord en gewaardeerd voelen. Sociale behoeften zijn één van de sterkste menselijke motivaties. Speel hierop in door bijvoorbeeld snel en persoonlijk te reageren op vragen en opmerkingen van je volgers. Plaatst iemand een leuke reactie onder je post? Ga het gesprek aan en toon interesse! Of krijg je een vraag binnen als reactie op je nieuwsbrief? Reageer snel en uitgebreid. Dat geeft je volgers het gevoel dat je ze écht ziet. En dat zorgt weer voor verbondenheid.
#2: Capaciteit
Wil je dat je volgers iets doen? Zorg dan dat het gewenste gedrag makkelijk uitvoerbaar is. Hoe makkelijker het is om actie te ondernemen, hoe groter de kans dat mensen het doen. Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld de persoonlijke aanbevelingen die de grote bestelschermen bij de McDonalds je geven. Bestel je een voordeelmenu? Dan krijg je daarna van het scherm de vraag of je er nog een ijsje als toetje bij wilt. Fijn voor jou, want je voegt moeiteloos iets extra’s aan je bestelling toe. Maar ook fijn voor de McDonalds: want jij past je gedrag aan.
#3: Triggers
Met effectieve triggers spoor je mensen aan om direct te handelen. Dat kunnen bijvoorbeeld deadlines zijn, maar ook exclusieve aanbiedingen of schaarste. Denk maar eens aan reiswebsites: bij hotels zie je vaak staan ‘nog maar drie kamers beschikbaar!’. Dit roept een gevoel van urgentie op, om snel dat ene hotel te boeken.
Gesnipt, gesnapt, gesnopen?
Het belangrijkste voordeel van socialmediapsychologie? Het helpt je om je volgens beter te begrijpen en te betrekken. Door principes als het Fogg Behavior Model speel je slim in op wat mensen motiveert, zodat je hun gedrag kunt sturen. Als je daarbij ook nog eens zorgt voor persoonlijke content die je consistent post, zit je helemaal goed. Kortom: experimenteer er lekker op los!
Wil je meer weten over socialmediapsychologie? Misschien is onze workshop Contentmarketing en Social Media dan iets voor jou!