Is TikTok je tijd waard?
Is TikTok je tijd waard?
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Eline
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Eline
Met meer dan een miljard gebruikers is TikTok een van de snelst groeiende socialmediaplatforms ooit. Iedere video kan een virale status bereiken, ongeacht iemands ervaring in contentcreatie of hoeveel volgers iemand heeft. Als organisatie klinkt die plotselinge roem misschien als de ultieme droom, maar dat is vaak niet het geval. In deze blog leg ik uit waarom TikTok niet altijd je tijd waard is.
Het klinkt misschien wat vreemd; waarom zou je niet meegaan met de laatste trends? Het antwoord is simpel: het is belangrijk dat we kritisch kijken naar onze doelen en wie we proberen te bereiken. Hieronder vind je vijf redenen waarom TikTok niet altijd je tijd waard is, en wat je in plaats daarvan kunt doen.
1. Je doelgroep is niet actief op TikTok
Dit spreekt eigenlijk voor zich. Misschien heb je wel een geweldig idee voor een video waarvan je zeker weet dat het viraal gaat. Of misschien wil je gewoon meedoen met een trend die op het moment speelt. Maar wat heeft het voor nut als je doelgroep er niet is om het te zien?
Onderzoek op welke platforms je doelgroep wél actief is en investeer je tijd daarin. Stem je content vervolgens af op de belangen van je klanten. LinkedIn is bijvoorbeeld altijd een goede keuze als je gaat voor een zakelijke doelgroep.
2. Contentcreatie komt op de tweede plek
Consistentie is absoluut cruciaal als het gaat om sociale media. Als je van plan bent om nauwelijks naar TikTok om te kijken en niet consistent te posten, is het wellicht verstandiger om het links te laten liggen en je tijd elders in te investeren.
Hoe blijf je dan consistent met het posten op social media? Een contentplan is je nieuwe beste vriend! Met een contentplan houd je grip op je socialmedia-activiteiten. In deze blog lees je waarom zo’n contentplan een slimme keuze is.
3. Naamsbekendheid is niet alles
TikTok is een goed platform voor het vergroten van je naamsbekendheid. Maar omdat het gericht is op entertainment, is een sterke focus op de verkoop van producten en diensten niet passend. Dit kan nieuwe volgers juist wegjagen. Of zelfs bestaande klanten afschrikken.
Je kunt je naamsbekendheid ook op andere manieren vergroten. Een effectieve manier is om regelmatig te reageren op socialmediaposts van andere bedrijven met je bedrijfsaccount. Dit vergroot de betrokkenheid en zichtbaarheid van je eigen bedrijf
4. De impact van langetermijncontent
Het internet is een snel veranderende omgeving, waarbij mensen vaak een korte aandachtsspanne hebben. De virale sensatie van vandaag is morgen weer vergeten. Alleen vertrouwen op viraliteit voor langetermijnsucces is geen strategie. Het garandeert namelijk geen loyaliteit van je doelgroep. Het laatste wat je wilt is de volgende eendagsvlieg worden.
Hier ben ik weer met het contentplan. Maar het is echt belangrijk om regelmatig hoogwaardige content te plaatsen. Wees ook niet bang om af en toe van je gebruikelijke content af te wijken en nieuwe dingen uit te proberen. Experimenteer met kleur, tekstlengte, postfrequentie, en kijk wat het beste bij jou en je klanten past.
5. Maar mijn concurrent doet het ook!
Dus? Jij bent niet je concurrent. De belangrijkste vraag is of het plaatsen van TikTok-video’s aansluit op je bedrijfsdoelen. Bereik je jouw doelgroep hiermee? Tenzij het antwoord op die vraag volmondig ‘ja’ is, is het je tijd niet waard.
Hoewel TikTok dus niet altijd je tijd waard is, zijn er ook genoeg andere manieren om je aanwezigheid op sociale media te verbeteren. Wil je meer tips en tricks om te knallen op social media? Bekijk dan onze workshop contentmarketing en sociale media!