Wat is positionering en waarom is het belangrijk voor jouw organisatie?
Wat is positionering en waarom is het belangrijk voor jouw organisatie?
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Els
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Els
Positionering is belangrijker dan ooit. Want daarmee val je op en trek je klanten aan. Wat is ‘positionering’ nou precies? En hoe zorg je ervoor dat jouw merk zich onderscheidt van de rest?
Wat is positionering?
Wil jij met je product of merk klanten trekken, dan moet je je op één of andere manier onderscheiden. Bepalen hóe je dat precies doet, dat heet positioneren. Met positionering geef je aan wat jouw merk of product anders dan anderen maakt. Op zo’n manier dat jouw doelgroep het makkelijk kan onthouden. Je wilt je dus nét anders in de markt zetten dan concurrenten. Maar wel een heldere belofte doen die past bij de behoefte van je klanten. Daarmee vormt je positionering de basis van jouw marketingplannen.
Waarom een goede positionering belangrijk is
Klinkt misschien nog best als een gedoe, precies die sweet spot voor jouw merk vinden. Waarom zou je zoveel moeite doen om te bepalen wat je positionering precies is? Simpel: het heeft directe gevolgen voor hoe effectief je merk communiceert met je doelgroep. Een duidelijke positionering helpt niet alleen om je te onderscheiden in de markt, maar maakt al je marketinginspanningen ook veel effectiever. Happy klanten = happy bedrijf!
Voorbeelden van effectieve positionering
Kies jouw positionering en ga er vol voor: dat is de sleutel tot succes. Denk bijvoorbeeld aan Action. Zij positioneren zich duidelijk als goedkoopste in de markt. Met slogans als ‘Voor iedereen die wil besparen’ en ‘voor de allerlaagste prijs’, weet je als klant precies wat je van Action kunt verwachten. Ze zullen daarom ook nooit héél gelikte marketingcampagnes hebben: het ‘goedkope randje’ mag er best een beetje van af stralen.
Of denk aan de scheermesjes van Gilette (‘The best a man can get’). Niet het goedkoopste alternatief, maar daar zetten ze dan ook zeker niet op in. Met gladgeschoren beroemdheden in hun marketingcampagnes en hun ‘geavanceerde technologieën met geoptimaliseerd ontwerp’ weet je dat je wat meer betaalt, maar ga je als klant ook voor de ultieme scheerervaring.
De onderdelen van een positionering
Oké, maar wat is positionering dan praktisch? Een goede positionering bevat een aantal onderdelen. Denk bijvoorbeeld aan:
- Unique Selling Points (USP): wat maakt jouw aanbod onderscheidend? Waarom zouden klanten jou kiezen in plaats van je concurrenten? Hiervoor moet je dus weten wat kenmerken, voordelen of waarden zijn die jouw merk uniek maken en die je klanten waarderen.
- Hoe pas jij in de markt? Wil je bekend staan als de concurrent voor de gevestigde orde, die het nét wat anders doet? Als prijsvechter? Of juist als high-end oplossing of duurzaam alternatief voor wat er al te krijgen is?
- Je doelgroep en hun frustraties: Weet wie jouw product of dienst gaat kopen. Wat vinden zij fijn, wat willen zij zien? Waar herkennen ze zich in, en welke frustraties kun jij oplossen?
- Merkidentiteit: Hoe wil je dat klanten je merk zien? De persoonlijkheid van je merk moet aansluiten bij je doelgroep, waarden uitstralen die jij én zij belangrijk vinden, en consistent gecommuniceerd worden in al je marketinguitingen.
Positionering is het fundament van jouw marketingplannen
Wat is positionering dus? De basis voor hoe je merk door de markt wordt gezien. Het vergt even wat moeite, om je doelgroep te leren kennen, je concurrenten te analyseren en een creatieve positionering te definiëren. Maar dan heb je ook een prachtig vertrekpunt voor al je communicatie.
Benieuwd hoe je jouw positionering kunt vertalen naar sterke teksten die aanslaan bij je doelgroep? Neem contact op!