Skip to main content
BlogpostsOvertuigend schrijven

Wees je lezers te snel af: weerleg tegenargumenten

By april 30, 2024No Comments

Wees je lezers te snel af: weerleg tegenargumenten

Wees je lezers te snel af: weerleg tegenargumenten

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Yannick

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Yannick

“Wat nou als mensen het niet met me eens zijn, en mijn boodschap niet geloven?” Houdt die vraag je tegen bij het schrijven van goede teksten? Een beetje twijfel is logisch, maar helemaal niet nodig. Als je nou zelf alvast bedenkt welke tegenargumenten je lezers kunnen hebben, kun je die gewoon meenemen in de tekst. En weerleggen natuurlijk!

Je hoopt natuurlijk dat je lezers jouw argumenten gedachteloos overnemen. Jij bent immers de expert! Helaas werkt de echte wereld niet zo en zijn lezers steeds kritischer. Maar je kunt nog steeds teksten meer plaatsen zonder dat mensen afhaken omdat ze je niet geloven.

De oplossing is eenvoudig: bedenk welke zorgen en vragen je lezers kunnen hebben, en weerleg hun tegenargumenten. Bied alvast oplossingen voor de mogelijke problemen die ze zien. Zo laat je zien dat je transparant bent, want je hebt nagedacht over potentiële nadelen. Door die tegenargumenten ook meteen te ontkrachten, trek je als het ware de angel er uit.

Hoe werkt het weerleggen van tegenargumenten?

Back to basics, hoe weerleg je tegenargumenten op een sterke manier? Dat doe je altijd op basis van feiten, niet op meningen. Anders ben je namelijk geen betrouwbare bron. Een voorbeeld om het uit te leggen.

Eerst het standpunt: Zelf je webteksten schrijven kost veel tijd en levert waarschijnlijk niet de juiste kwaliteit op.

Tegenargument: Webteksten uitbesteden kost veel geld, dus je kunt het beter zelf doen.

Weerlegging: Onze ervaring met ondernemers leert ons dat betalen voor webteksten vaak goedkoper is dan het zelf doen: de teksten zelf schrijven kost zo veel tijd, dat het ten koste gaat van je gewone werk. Daarnaast verdienen effectieve teksten zichzelf terug, omdat ze meer klanten opleveren.

Weerleg met mate

In elke tekst altijd maar tegenargumenten ontkrachten, is te veel van het goede. Want jouw lezers vinden het ook fijn om af en toe gelijk te krijgen. Daarnaast kom je belerend over als je altijd maar meteen alles ontkracht. Toch zijn er zeker momenten en plaatsen waar het een uitstekend idee is om tegenargumenten te ontkrachten.

  • Op je productpagina

Dit is een plek waar je actief bezig bent met mensen overtuigen. Een logische plek dus om ook alvast mogelijke tegenargumenten te weerleggen. Zeker als je deze kunt combineren met USP’s van jouw producten.

  • Op een landingspagina

Een landingspagina is vaak bedoeld om de zichtbaarheid van jouw website te verbeteren. En het is dus waarschijnlijk een pagina die door mensen wordt gevonden die een zoekvraag hebben ingetikt. Dat betekent dat ze op zoek zijn naar informatie: een uitstekend moment om wat extra overtuigingskracht mee te geven.

  • In een informatieve blog

Een ideale plek voor informatieve argumenten, omdat je hier waarschijnlijk meer ruimte hebt. Blogs zijn vaak wat langere teksten, die gelezen worden door mensen die interesse hebben in het onderwerp. Zij zijn makkelijker te overtuigen, dus geef ze dat laatste zetje! Sluit daarna af met een CTA, om van je overtuigde lezer een klant te maken.

Tijd om te weerleggen!

Wat zijn de belangrijkste tegenargumenten die jij kunt weerleggen in je content? Als je dat scherp hebt, kun je beginnen met weerleggen. Wil je liever wat meer handvaten  rondom het overtuigen van je klanten? Volg dan onze workshop Overtuigend Schrijven!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!