Skip to main content
BlogpostsTone of voice ontwikkelen

Hoe schrijf je een brandstory?

By april 23, 2024No Comments

Hoe schrijf je een brandstory?

Hoe schrijf je een brandstory?

Leestijd 5 minuten
Geschreven door Els

Leestijd 5 minuten
Geschreven door Els

Aandacht van klanten wordt steeds schaarser. Gelukkig helpt een brandstory jou om je merk te onderscheiden van dat van de concurrent. Een goede brandstory gaat namelijk veel verder dan wat je verkoopt: het vertelt wie je bent, waarom je bestaat, en waarom dat ertoe doet. Hoe schrijf je een brandstory? Lees verder!

Even opfrissen? Lees dan mijn blog Wat is een brandstory?

Vind je ‘waarom’: wat is de kern van je merk?

De basis van elke sterke brandstory is het vinden van je ‘waarom’. Wat zijn de kernredenen achter je merk? Waarom heb je het bijvoorbeeld opgericht, welke problemen los je op, en waarom zou iemand om jouw merk geven? Dit vergt introspectie. Klinkt zwaar? Jup, dit is voor veel ondernemers inderdaad het meest uitdagende deel van het proces.

Het verhaal van je merk is niet zomaar een marketingstrategie; het is het hart en de ziel van je bedrijf. Het weerspiegelt je waarden, je missie en je passie. Je creëert niet alleen een merkidentiteit, maar probeert met het verhaal jouw doelgroep te inspireren, verbinden en motiveren.

Hoe schrijf je een brandstory? Gebruik storytelling frameworks

Je hoeft het wiel natuurlijk niet helemaal zelf uit te vinden! Er zijn een aantal bekende storytelling frameworks die je als haakje kunt gebruiken om je verhaal te vertellen. Ze helpen je jouw complexe verhaal makkelijker te maken en snel tot de emotionele kern te komen.

Voorbeelden van dit soort frameworks zijn:

  • The hero’s journey

    Een verhaal in twaalf stappen van een held die op avontuur moet en uiteindelijk thuiskomt met nieuwe kennis en vaardigheden. Dit framework is best uitgebreid en wordt vaak gebruikt in films en boeken.

  • De drie-act-structuur

    Hak je verhaal in drieën op. Begin met een introductie. Daarna volgt de confrontatie of het probleem. En als laatste – je voelt ‘m vast aankomen – de oplossing! Deze heb je ook in vijf stappen (ook wel Freytag’s Piramide genoemd): er komen wat extra hordes om te overwinnen tussen confrontatie en de oplossing.

  • Het Pixar framework

    Bekend van de animatiefilms. Begin met een held die iets wil bereiken maar daarvoor eerst een uitdaging moet overwinnen. Door het verhaal heen leert het personage belangrijke lessen en bereikt het doel of realiseert zich wat echt belangrijk is.

De held van je verhaal: dat ben jíj niet!

In de meest boeiende verhalen is niet jouw merk, maar de klant de held. De rol van jouw organisatie is die van de gids. Iemand die klanten helpt hun problemen op te lossen of hun doelen te bereiken. Als je het zo bekijkt, wordt het vast makkelijker om een verhaal te schrijven dat matcht bij je doelgroep.

Schrijven en verfijnen

Begin het daadwerkelijke schrijfproces met een ruwe opzet, waarin je de kernboodschappen van je merk vastlegt. Voor een effectieve brandstory moet je ervoor zorgen dat je verhaal eenvoudig, begrijpelijk en vooral, te onthouden is. Mensen herinneren zich verhalen veel beter dan feiten of productkenmerken. Gebruik daarom verhalende elementen zoals conflicten, uitdagingen en triomfen om je merk tot leven te wekken.

Bovendien is het belangrijk om feedback te verzamelen en je verhaal aan te passen op basis van de reacties van je doelgroep. Dit zorgt ervoor dat je verhaal herkenbaar en relevant blijft. Het soort verhaal dat mensen willen horen, delen en waarvan ze deel uit willen maken.

Hoe schrijf je een brandstory: meer weten?

Een authentiek verhaal vertellen betekent consistent zijn over alle communicatiekanalen. Je verhaal moet oprecht zijn en je ware merkidentiteit weerspiegelen om vertrouwen en loyaliteit op te bouwen. Vergeet dus niet om je brandstory te integreren in elk aspect van je bedrijfsvoering, van je website en social media tot klantenservice en productontwikkeling. Het moet de rode draad zijn die door al je communicatie loopt.

Hulp nodig? We helpen je graag ontdekken hoe je van jouw klanten helden maakt. En hoe jij en je bedrijf de reddende engel zijn. Je leert je bedrijfsverhaal vormgeven. Zonder er een ongeloofwaardig sprookje van te maken, maar waar je nog wel lang en gelukkig van leeft. Meer weten? Check onze cursuspagina!

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!