Skip to main content
AI en copywritingArbeidsmarktcommunicatieBlogposts

Van SEO naar Answer Engine Optimization (AEO): hoe zorg je voor zichtbaarheid nu mensen anders zoeken?

By januari 23, 2024januari 30th, 2024No Comments

Van SEO naar Answer Engine Optimization (AEO): hoe zorg je voor zichtbaarheid nu mensen anders zoeken?

Van SEO naar Answer Engine Optimization (AEO): hoe zorg je voor zichtbaarheid nu mensen anders zoeken?

Leestijd 7 minuten
Geschreven door Els

Leestijd 7 minuten
Geschreven door Els

Dit blog is geschreven en gepubliceerd in januari 2024.

Dikke kans dat veel van jouw websiteverkeer nu het resultaat is van je SEO-inzet. Maar dankzij de opkomst van AI-technologieën, gaan mensen steeds vaker op andere manieren op zoek naar informatie. Hoe blijf je zichtbaar in een wereld waarin de impact van traditionele SEO onder druk staat? In dit blog onderzoeken we de impact van Artificial Intelligence (AI) op SEO en de kansen van Answer Engine Optimization (AEO).

De afgelopen 10 jaar was het overzichtelijk: had je een vraag, dan googelde je het antwoord. Maar we zien dat mensen steeds vaker andere manieren gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan spraakgestuurde assistenten als Siri of Alexa. Of visuele zoekopdrachten, bijvoorbeeld met Google Lens. Zelfs de minder tech-savvy zoekers passen hun gedrag aan: dankzij AI-tools en search-generated antwoorden in zoekmachines.

De grootste verandering zit in gebruikersperspectief: AI-tools geven antwoorden, in plaats van een lijst met bronnen waar het antwoord in zit. Dit geldt trouwens niet alleen voor tools als Bard of ChatGPT, maar ook de door AI-gegenereerde antwoorden die Google en Bing tegenwoordig boven de lijst met links zetten. Omdat de antwoorden steeds beter worden, gaan mensen ook steeds meer verwachten. En dus ook steeds specifiekere vragen stellen.

Waarom weet ik zo zeker dat het zoekgedrag verandert?

  • Studies bewijzen dat gebruikers van AI 158% productiever zijn dan mensen die zoekmachines gebruiken. Ze bekeken in die studies hoe snel mensen het antwoord vonden op bepaalde vragen.
  • Mensen zijn meer tevreden over AI dan over zoekmachines.
  • Met AI kunnen meer mensen met verschillende kennisniveaus makkelijker dezelfde taken doen. Je hoeft namelijk niet zelf meer expertsites door te spitten maar krijgt hapklare antwoorden. Of een AI helpt je met data-analyse, zodat je ook zonder kennis van statistische methoden overzichtelijke rapportages kunt maken.

Deze verschuiving heeft grote gevolgen voor SEO-strategieën. Forbes had het er vorig jaar maart al over: er is een nieuw type optimalisatie, namelijk Answer Engine Optimization (AEO). Want de door AI-samengestelde antwoorden hebben steeds vaker een bronvermelding. Dat betekent dat jij dáár tussen wilt staan om zichtbaarheid te genereren.

SEO vs. AEO: van overdadige info naar korte antwoorden

SEO draait al lang niet meer om keywords en linkbuilding. Eerder al werd de weg ingeslagen naar het hoger waarderen van relevante content. Het draait nu steeds meer om de betekenis achter de zoekopdrachten. Waarom?

AI begrijpt de context en intentie van zoekvragen beter dan ooit tevoren. En dus hoeven AI-engines ook niet meer alleen naar traditionele SEO-tactieken te kijken om de content op jouw webpagina te beoordelen.

Het is dus belangrijker dan ooit om waardevolle, rijke en relevante content te creëren die inspeelt op de intenties van de zoeker. En dat betekent dus ook: nog meer de échte vraag beantwoorden. In de basis lijken AEO en SEO dan ook best wel op elkaar.

Kennen we de featured snippets nog?

Nou, dat, maar on steroids. Je doel van AEO is dus om onderdeel te worden van het samengestelde antwoord van ChatGPT, Bard, Google of Bing. En hoe meer we gaan zoeken via spraak of beeld, hoe belangrijker dit wordt. Want dan stellen gebruikers nog eerder een vraag, in plaats van het klassieke ‘intikken van een zoekterm’.

Dus meer dan ooit zijn korte en bondige antwoorden belangrijk. Waar je nu vaak uitgebreide blogs schrijft, wil je met AEO zorgen voor concrete, directe antwoorden. Want jouw ellenlange blogs worden echt niet voorgelezen door de Siri’s en Alexa’s van de wereld. Compacte, duidelijk gestructureerde antwoorden werken dan beter.

Hoe schrijf je voor Answer Engine Optimization?

Dit blog gaat over ‘de impact van AI op SEO’. Door dat regelmatig terug te laten komen en daar veel over te vertellen, hoop ik dat dit artikel hoog in de zoekresultaten eindigt (SEO). Ik verwerk verschillende zoekwoorden, heb duidelijke tussenkoppen en geef advies.

Om op AEO te scoren, zorg ik dat ik tussendoor een kort en bondig antwoord geef op mogelijke vragen van gebruikers. (Die vind je bijvoorbeeld met tools als AnswerthePublic). Pas nádat ik die vraag kort en krachtig beantwoord heb, geef ik de rest van de uitleg. Beide manieren combineren in een lekker leesbaar artikel, is nog best een uitdaging, kan ik je zeggen!

Wat zijn belangrijke stappen voor AEO?

De belangrijkste manieren om Answer Engine Optimization toe te passen?

  1. Focus op vraaggestuurde content
    1. Verwerk de vragen in je tekst
    2. Geef kort en krachtig antwoord
    3. Wijd daarna verder uit
  2. Geef zoekmachines duidelijke handvaten om jouw content te begrijpen
    1. Gebruik een duidelijke structuur in je teksten
    2. Gebruik inhoudsopgaves
    3. Of geef informatie mee, zoals met schema markup
  3. Optimaliseer voor spraakopdrachten
    1. Benoem de vragen
    2. Geef korte, concrete en praktische antwoorden

Wat zijn de uitdagingen van AEO?

Het moeilijkste van Answer Engine Optimization is op dit moment dat je nooit zeker weet of je opgenomen wordt in het samengestelde antwoord. De technologieën en algoritmes veranderen nog dagelijks. En dus is het lastig om te bepalen wat het beste werkt.

Wat ook nog een lastige bijkomstigheid is, is dat jouw plekje in het samengestelde antwoord, nog niet betekent dat bezoekers jouw site gaan bezoeken. (Ahrefs onderzocht bijvoorbeeld dat de bovenste vermelding maar 8,6% van alle clicks krijgt).

We gaan meer AI gebruiken, maar dat vertaalt zich niet direct in meer verkeer via AI-tools naar je website. Waarom niet? Simpelweg omdat mensen veel minder vaak doorklikken op bronvermelding voor informatie, dan ze op zoekresultaten klikken.

AI biedt in een op maat gemaakt kort artikeltje zoveel meer nuttige informatie dat het onwaarschijnlijk is dat gebruikers nog naar de bronnen gaan. Willen ze meer informatie, dan stellen ze een vervolgvraag. Of ze klikken op een van de voorgestelde vervolgvragen.

Wat zijn alternatieven voor AEO?

Investeer naast AEO ook in je ‘klassieke’ SEO: zeker de komende periode ga je hier nog steeds veel verkeer uit halen. Maar experts voorzien ook veel kansen voor social media en e-mailnieuwsbrieven.

Nu je SEO-verkeer in de toekomst drastisch gaat afnemen, en AI-verkeer slechts een klein deel van dat verkeer opvangt, moet je op zoek naar andere manieren om je klanten te bereiken.

Zoals internet-expert Jakob Nielsen schetst, is internetzichtbaarheid altijd gebaseerd geweest op een driehoek van zoekmachines, social media en e-mailmarketing. Hij voorspelt dat de driehoek verandert: de oude, vertrouwde e-mailmarketing wordt weer het meest prominente kanaal. Social media spelen ook nog een rol. En AI-verkeer – hoewel veel minder dan SEO – zal de driehoek afmaken.

De stevige stroom SEO-verkeer wordt dan vervangen door een klein beetje AI-verkeer. Dat is niet leuk, maar wel iets om rekening mee te houden. Social media blijft ook belangrijk, maar daar heb je minder invloed op qua zichtbaarheid. Bovendien worden social media nu al overspoeld met AI-gegenereerde content, waardoor het steeds moeilijker wordt om op te vallen. Zelfs met sterke content. Nielsen noemt e-mail als de meest waardevolle manier om klanten te bereiken. Niet in de laatste plaats, omdat je daar zelf bepaalt wanneer je wat deelt.

Meer weten over SEO, AEO en de impact van AI?

Neem gerust contact op; onze experts in SEO, contentmarketing en AI en Copywriting denken graag mee waar jouw beste kansen liggen!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!