Skip to main content
BlogpostsContentcreatie en sociale media

Hoe til je jouw socialmediateksten naar een hoger niveau?

By januari 30, 2024No Comments

Hoe til je jouw socialmediateksten naar een hoger niveau?

alon winnen expert storytelling

Hoe til je jouw socialmediateksten naar een hoger niveau?

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Alon

alon winnen expert storytelling

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Alon

Pakkende socialmediateksten schrijven is lastig. Mensen krijgen elke dag een overvloed aan informatie binnen. Hoe zorg je er nou voor dat jouw tekst eruit springt? In deze blog geven we je vier tips die je helpen om sterke socialmediateksten te schrijven.

Eerder schreven we al hoe je in vier stappen een perfecte socialmediapost schrijft. Met deze blog duiken we er nog dieper in met vier concretere tips om jouw socialmediateksten onvergetelijk te maken. Laten we beginnen!

  1. Houd het bij één onderwerp

Deze klinkt heel simpel, maar blijkt in de praktijk toch moeilijk. Het is verleidelijk om in een socialmediapost meerdere onderwerpen aan te snijden. En tegelijkertijd wil je ook een vermelding naar je site of naar andere socialmediakanalen maken. Dit is niet goed voor de focus van de lezer. De kans dat je lezer meerdere boodschappen uit één bericht onthoudt, is bovendien vrij klein. Dus blijf consequent en houd het gewoon bij je hoofdboodschap. Wel kun je onderaan een prikkelende call-to-action toevoegen. Bijvoorbeeld: ‘Meer weten over sterke socialmediateksten? Neem dan contact op!’

  1. Maak je socials vindbaar

Jongeren maken steeds meer gebruik van kanalen als Instagram en TikTok om aan informatie te komen. Maak je socialmediateksten daarom vindbaar. Gebruik zogenoemde keywords in de beschrijving, zodat je post makkelijk naar boven komt als iemand zoekt op je onderwerp. Bedenk naar welke woorden mensen zoeken als ze informatie willen, en verwerk deze in je post. SEO is dus niet alleen meer voor websites, maar ook voor social media! Hoe keywords precies werken, leggen we je trouwens haarfijn uit.

  1. Zorg voor conversatie

Stel bijvoorbeeld een open vraag in je post. ‘Wat zou jij doen?’ of ‘Wat vind jij hiervan?’. Als mensen hierop reageren, kun jij als bedrijf ook weer reageren. Hiermee creëer je een conversatie met je doelgroep. Dit zorgt ervoor dat mensen je bedrijf onthouden of vaker reageren. Het is belangrijk om je socialmediaplatform wel een veilige omgeving te houden, dus maak een plan voor wanneer mensen niet respectvol reageren.

  1. Gebruik hashtags

Deze klinkt misschien wat achterhaald, maar is nog steeds belangrijk: gebruik relevante hashtags! Onderzoek van tevoren wat veelgebruikte hashtags zijn en waar je doelgroep veel op zoekt. Zorg er natuurlijk wel voor dat deze hashtags bij de tone-of-voice van je bedrijf en het onderwerp van de post passen! En dat ze niet te lang zijn, want #dietelangehashtagleestechtniemand.

Ga zelf aan de slag met socialmediateksten!

Nu heb je nieuwe handvaten voor nóg betere socialmediaposts. Bekijk je posts van afgelopen jaar eens kritisch en bedenk je of je deze tips allemaal al toepast. Nog niet? Probeer ze dan eens uit!

Nog meer leren? Schrijf je in voor onze cursus Contentmarketing en Social Media!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!