Hoe zet je arbeidsmarktcommunicatie in?
Hoe zet je arbeidsmarktcommunicatie in?
Leestijd 5 minuten
Geschreven door Els
Leestijd 5 minuten
Geschreven door Els
Arbeidsmarktcommunicatie is een belangrijk onderdeel van je complete communicatie- en bedrijfsstrategie. In ons blog over Wat is Arbeidscommunicatie? las je al dat arbeidsmarktcommunicatie draait om het promoten van je bedrijf als aantrekkelijke werkgever. Maar hoe zet je arbeidsmarktcommunicatie in? En hoe zorg je dat het sterk bijdraagt aan jouw bedrijfsdoelen? Dat lees je hier!
De onderdelen van een plan voor sterke arbeidsmarktcommunicatie
Effectieve arbeidsmarktcommunicatie begint met een duidelijk plan. Deze onderdelen horen daar zeker in:
-
Je doelstellingen
Bepaal wat je wil bereiken. Wil je specifiek talent aantrekken? Je employer brand verbeteren? Of gaat het jou meer om het behoud van medewerkers?
-
Je doelgroep
Wie wil je bereiken? Met een sterke doelgroepbeschrijving weet je ook hoe, waar en wanneer je deze mensen het best kunt bereiken.
-
De kanalen
Waar ga je met je doelgroep in gesprek? Kies je voor sociale media, interne communicatiemiddelen, een online campagne of vacaturesites?
-
De boodschap
Alleen ‘ik heb een vacature’ is niet meer genoeg. Wat wil je dat mensen over jouw organisatie als werkgever weten? Wat maakt jouw organisatie anders dan anderen? Denk bijvoorbeeld aan cultuur, carrièremogelijkheden of andere unieke voordelen. Een heldere boodschap draagt bij aan een sterk werkgeversmerk.
-
De content
Combineer bovenstaande inzichten in sterke content, die je consistent kunt uitdragen. Vacatureteksten, bedrijfsvideo’s of blogs met medewerkersinterviews om je bedrijfscultuur en -waarden uit te dragen.
Hoe zet je arbeidsmarktcommunicatie in? De basis is je employer branding
De basis voor goede arbeidsmarktcommunicatie is employer branding. Daar kun je ook al aan werken als je nog geen vacatures te vervullen hebt. Met een sterk werkgeversmerk werk je namelijk aan herkenbaarheid bij je potentiële medewerkers. En je zorgt dat ze een beeld bij je krijgen dat past bij jouw waarden en cultuur.
Gebruik bijvoorbeeld storytelling om je bedrijfscultuur en -waarden over te brengen. Bijvoorbeeld met testimonials van medewerkers, video’s achter de schermen of door collega’s als ambassadeurs op te laten treden.
Hoe meet ik de impact van mijn arbeidsmarktcommunicatie?
Effectieve arbeidsmarktcommunicatie kan je organisatie transformeren in een talentenmagneet. Want door strategisch te plannen, je employer brand te versterken en slim gebruik te maken van diverse kanalen, kun je de juiste kandidaten aantrekken en behouden. Maar hoe zet jij arbeidsmarktcommunicatie in om jouw bedrijfsdoelen te versterken? Hoe weet je of jouw arbeidsmarktcommunicatie succesvol is?
Bijvoorbeeld door meetbare doelstellingen te maken. Zo kun je voortgang bepalen én kijken of je genoeg voor elkaar krijgt met je inzet. Denk bijvoorbeeld aan:
-
Het meten van de respons op vacatures
Hoeveel mensen klikken op jouw vacature en hoeveel sollicitaties krijg je binnen? Of hoe vaak neemt iemand contact op om meer te ontdekken over jouw werkplek?
-
Engagement op sociale media
Hoe goed doen je posts het op sociale media? Bereik je meer mensen en krijg je veel interactie? Als je adverteert, hoe zit het dan met clicks en reacties?
(Meer over arbeidsmarktcommunicatie en sociale media lees je hier binnenkort). -
Kwaliteit van sollicitanten
Hoe goed matchen de kandidaten bij jouw vacature? Klopt het beeld dat zij hebben van jouw organisatie? Ideaal gezien heb je misschien minder reacties, maar meer goéde reacties.
-
Feedback van sollicitanten
Een kwalitatieve vorm om effect te meten, is sollicitanten en collega’s vragen om feedback. Herkennen ze zich en jouw organisatie in de berichtgeving?
Misschien vind je het ook interessant om meer te leren over vacatureteksten? Lees ook deze blogs eens:
- Waarom is een goede vacaturetekst zo belangrijk?
- Vacaturetekst schrijven? Stel deze 10 vragen
- Zo schrijf je een goede vacaturetitel – Letterdesk
- Deze onderdelen mogen niet ontbreken in een goede vacaturetekst
Kortom: effectieve arbeidsmarktcommunicatie vereist een goed doordachte strategie die aansluit bij de behoeften van je doelgroep, de sterke punten van je employer brand benadrukt, en gebruik maakt van diverse kanalen en methoden om je boodschap over te brengen. Door voortdurend te meten en te optimaliseren, kun je een krachtige en effectieve aanwezigheid op de arbeidsmarkt creëren die talent aantrekt en behoudt.
Meer weten?
Hoe zet je arbeidsmarktcommunicatie in voor jouw organisatie? Neem contact met ons op, we denken graag met je mee!