Wat is een USP?
Wat is een USP?
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Kris
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Kris
Je herkent het vast wel. Je hebt nieuwe schoenen nodig en typt ‘damessneakers’ in Google. Het resultaat? Meer dan 18 miljoen pagina’s die beweren de beste sneakers voor dames te hebben. Ze hebben allemaal een ander Unique Selling Point (USP): de ene website is het goedkoopst, de andere bezorgt vanavond al en een derde webshop verkoopt alleen maar de allerduurzaamste sneakers. Maar wat is een USP en hoe gebruik je dit? Daar vertel ik je alles over in deze blog.
Wat is een USP?
Een Unique Selling Point (USP) is simpelweg een eigenschap van je bedrijf of product dat je onderscheidt van de anderen. Het laat zien wat de meerwaarde is van je product of dienst en wat het uniek maakt.
Die unieke eigenschappen kunnen van alles zijn. Vroeger was de USP van M&Ms bijvoorbeeld dat zij een suikerlaagje hadden dat niet in je hand smelt. Dit had toen nog geen enkel ander bedrijf. Tegenwoordig zie je USP’s overal: Bij Zalando is dit het feit dat je 100 dagen mag retourneren en bij Bol.com is hun USP dat ze dezelfde dag, ’s avonds én in het weekend bezorgen. Deze eigenschappen zorgen ervoor dat je liever bij hen iets koopt in plaats van bij een ander bedrijf.
Hoe kan een USP mij onderscheiden van concurrentie?
Een USP is vaak een belofte aan je klanten. Je biedt hun iets waarmee zij een probleem oplossen waarvan ze soms nog niet eens wisten dat ze dat hadden. Het shampoomerk Head & Shoulders onderscheidt zich van concurrenten door de USP: mooi & roosvrij haar. Zij beloven dus niet alleen dat je haar heel mooi wordt van hun producten, maar het blijft ook nog eens roosvrij. Welk ander product biedt dat nou? Dankzij deze belofte vertrouwen klanten Head & Shoulders eerder dan concurrenten als ze op zoek zijn naar een shampoo die roos voorkomt en hebben zij door de USP een concurrentievoordeel. Win-win dus!
Wat is een goede USP?
Een USP creëren is niet zo makkelijk als het soms lijkt. Het moet namelijk wel écht iets unieks zeggen over je product of service. Termen zoals ‘hoogwaardige kwaliteit’ of ‘service op maat’ zeggen eigenlijk niets. Iedereen vindt namelijk dat zij hoogwaardige kwaliteit en service op maat bieden. Kies dus liever voor een USP die inhoudelijk iets zegt over de kwaliteit of functionaliteit.
Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen:
- Ben ik de enige die dit product aanbiedt?
- Heeft mijn product een functionaliteit die anderen niet hebben?
- Heb ik een doelgroep met een heel specifiek probleem?
De antwoorden op die vragen laten zien wat jouw bedrijf uniek of speciaal maakt. Dit kan je vervolgens perfect gebruiken voor je marketingcontent. Schrijf dus niet ‘wij hebben de beste schoenen voor buiten’, maar schrijf ‘wij verkopen als enige de stevigste, maar toch lichtgewicht wandelschoenen voor bergwandelaars’. Zo overtuig je zelfs de meest kritische topsporters dat jouw schoenen de beste zijn voor bergwandelingen!
Waarom is een USP belangrijk voor marketing?
Zonder goede USP’s kan je eigenlijk geen goed marketingplan maken. Want marketing gaat juist over opvallen en jezelf onderscheiden van je concurrentie. Zonder Unique Selling Point heb je niks om mee te adverteren. En als jij niet weet wat jou onderscheidt, weten je potentiële klanten het al helemaal niet. Het is dus slim om jouw USP in je bedrijfsplan op te nemen en in te zetten in je marketingstrategie. Door je USP in je teksten en marketingcontent te gebruiken, herkennen klanten direct jouw USP in en linken ze deze kwaliteiten aan jouw producten.
Nu je weet wat een USP is en weet hoe je een USP creëert kun je natuurlijk aan de slag met het vaststellen van je eigen USP’s. Wij helpen je daar graag bij! Volg bijvoorbeeld onze training Overtuigend Schrijven en leer hoe je je salesteksten naar een nieuw niveau tilt.