Wat is een brandstory?
Wat is een brandstory?
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Els
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Els
Wat een brandstory is, is eigenlijk erg simpel: jouw merkverhaal. Dit gaat over waar jouw merk of organisatie voor staat en wat jij belangrijk vindt. Tegenwoordig is dit verhaal, over jouw missie, klantbelofte en kernwaarden, erg belangrijk. Je moet laten zien wat jouw organisatie menselijk en interessant maakt. Het liefst door mensen emotioneel te raken. Klinkt allemaal vrij ingewikkeld en vaag, daarom leggen wij het aan je uit.
Wat is het doel van een brandstory?
Een brandstory is in de marketingwereld niks anders dan een manier om je positionering te beschrijven. Een goed en passend verhaal waarmee je vertelt waar je voor staat, is niet iets wat leuk is om te hebben, maar het is iets essentieels. Het geeft je merk betekenis en het vormt de basis. Met jouw brandstory laat je de drijfveren van je bedrijf zien, het geeft richting. Denk bijvoorbeeld aan waarom je jouw organisatie in het leven hebt geroepen, vertel over de ervaringen van je medewerkers en waarom klanten voor jou kiezen. Met dit verhaal wil je mensen meeslepen en meenemen in jouw wereld.
Hoe doe je dat? Door gebruik te maken van storytelling! Maar liefst 55% van de klanten onthoudt meer van storytelling dan van het gebruik van slechts feiten. Storytelling is het gebruiken van een narratief waarmee je de lezer of gebruiker meeneemt in het verhaal en onder laat dompelen in die wereld. Dit roept sterkte emoties op, zo kan je nieuwe dingen vertellen of zelfs oproepen tot actie. Gebruiken dus die storytelling! Want hoe sterker en krachtiger het verhaal, hoe meer verbinding je ervoor terugkrijgt!
Interne brandstory
Niet alleen voor de communicatie richting de doelgroep is zo’n brandstory interessant. Ook intern is een brandstory van groot belang. Een sterke brandstory die aansluit bij de mensen, het doel, het merk en jullie product of dienst, helpt om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Daarnaast is een sterkte brandstory ook een mooie basis van de tone of voice van je bedrijf. Jouw verhaal klinkt dan door in jullie webteksten, e-mails en andere communicatie dan ook. Een goede brandstory zorgt dus voor oprechtere en echtere communicatie. Wie wil dat nou niet?
Brandstory-strategie
We beschrijven hier kort waar je aan moet denken en hoe je het een brandstory aanpakt. Een paar punten waar je zeker naar moet kijken zijn je visie, je missie en je kernwaarden. Heb je deze punten helder voor jezelf op een rijtje, dan kan je gaan nadenken over je middelenmix en het maken van content!
Je begint, voordat je ook maar iets doet, met de positionering van je organisatie. Daarna ga je diezelfde positionering beschrijven: het begin van je brandstory. Vertel hoe jij je onderscheidt van anderen, welke beloftes je waar maakt en waar je voor staat. De geschiedenis en een uitgebreide achtergrond van je organisatie of producten hoeven hierbij geen prominente rol te krijgen. Focus op de klant en wat zij aan jou hebben.
Let wel op, ga niet letterlijk vertellen wat je brandstory is. Onthoud de belangrijke regel van storytelling: “Show, don’t tell”. Breng de boodschap over door bijvoorbeeld iemand een verhaal te laten vertellen.
Een goed voorbeeld van zo’n een rake brandstory met storytelling is van de verzekeringsmaatschappij Interpolis. Zij laten je ervaren hoe een ongeluk ook jou kan overkomen. Je schrikt, er is emotie, en het is herkenbaar. Interpolis laat hiermee zien dat ze ongelukken liever voorkomen en hoe zij daar actief aan bijdragen. Gebeurt er toch iets? Dan ben je tenminste verzekerd.
Je weet nu wat een brandstory is! Heb je hulp nodig bij het ontwikkelen van een brandstory of hoe je dit precies aanpakt? Volg dan onze training: tone of voice ontwikkelen.