Wat is storytelling?
Wat is storytelling?
Leestijd 3 minuten
Geschreven door Alon
Leestijd 3 minuten
Geschreven door Alon
We leven in een wereld die bol staat van mediaberichten. Daardoor wordt het steeds lastiger om de aandacht van je publiek te trekken. Vervolgens moet je er ook nog voor zorgen dat je die aandacht vasthoudt. Geen makkelijke taak, want de spanningsboog van mensen online is vaak maar een paar seconden! Storytelling kan je helpen jouw doelgroep te raken. Maar wat is dat nou eigenlijk? We leggen het je uit!
Storytelling: de betekenis
Je hebt deze term vast al een aantal keer voorbij zien komen. Toch weten mensen vaak niet precies wat het precies betekent. Zoals de naam al aangeeft, is storytelling het gebruik van verhalen om je publiek te raken. Al sinds de oertijd gebruiken mensen verhalen om met elkaar in verbinding te komen rondom het kampvuur. Het zit diep in de mens en dat maakt het zo’n krachtig middel!
Niet alleen individuen, maar ook bedrijven kunnen storytelling toepassen. In business betekent het dat je als bedrijf verhalen toepast om met je doelgroep te communiceren. Je kunt het op allerlei manieren gebruiken om jouw doelen te behalen. Of je nu op overtuigende wijze je bedrijfsverhaal vertelt, wil zorgen voor gedragsverandering bij je doelgroep of je klanten probeert te binden.
Voordelen van storytelling
Storytelling maakt jouw boodschap levendig. Dat levert een hoop voordelen op. We zetten er een aantal op een rijtje.
- Emotie: Met storytelling voeg je emotie toe aan je boodschap. Zo kun je jouw doelgroep raken en komt jouw boodschap beter over.
- Positieve associaties: Je kunt positieve associaties koppelen aan je merk. Je doelgroep legt dan een link tussen de emoties in het verhaal en je merk. Zo kun je een sterke connectie leggen met je doelgroep.
- Herkenbaarheid: Een goed verhaal roept herkenning op. Je publiek kan zich dan verplaatsen in jouw boodschap. Dat kan ertoe leiden dat zij zich ook sterker in jouw merk en producten gaan herkennen en die gebruiken om hun identiteit te vormen.
- Minder weerstand: Een boodschap die goed gebruik maakt van storytelling, voelt minder als reclame. Zo krijg je minder weerstand tegenover je boodschap, en meer sympathie.
- Beter onthouden: een verhaal onthoud je beter dan een doorsnee sales pitch. Storytelling is dus een goede manier om ervoor te zorgen dat je boodschap blijft hangen.
Storytelling en branding
Deze twee gaan hand in hand samen. Je kunt branding namelijk zien als het verhaal van jouw merk in het hoofd van de klant. Alles wat jouw merk vertelt, draagt daaraan bij. Je kunt storytelling daarom strategisch toepassen om op de lange termijn een sterk merk neer te zetten.
Maar het hoeft niet alleen over jezelf te gaan. Hoe je iets vertelt is vaak nog belangrijker dan wat je vertelt. Wie storytelling consistent gebruikt in zijn tone-of-voice, creëert een helder merkbeeld bij de doelgroep. Of het nu op je website is, op social media of in een nieuwsbrief.
Kortom, een fantastische methode om jouw doelgroep langdurig te raken en een relatie met je klanten op te bouwen. Zo leeft jouw merk nog lang en gelukkig!
Vertel jouw verhaal
Wil jij weten hoe jij storytelling kunt toepassen voor jouw bedrijf? Dan is onze cursus storytelling wat voor jou! Of lees eens deze blog voor meer informatie over storytelling.