Skip to main content
BlogpostsContentcreatie en sociale media

Wat is een whitepaper? Niet zomaar een wit papiertje!

By oktober 31, 2023december 19th, 2023No Comments

Wat is een whitepaper? Niet zomaar een wit papiertje!

alon winnen expert storytelling

Wat is een whitepaper? Niet zomaar een wit papiertje!

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Alon

alon winnen expert storytelling

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Alon

Een whitepaper: je hebt er vast eerder van gehoord. Bij Letterdesk gebruiken we dit handige middel ook. Wil je het inzetten als effectief communicatiemiddel? Dan wil je wel eerst antwoord op een paar vragen: wat is een whitepaper precies? En waarvoor wordt het gebruikt? Ik leg het je in deze blog haarfijn uit!

Wat is een whitepaper eigenlijk?

Om de informatie even voor je op een rij te zetten: een whitepaper is een document van ongeveer 5 tot 25 pagina’s. Het is een veelgebruikt marketing middel. Hierin kan jouw organisatie alle ins en outs kwijt over een bepaald thema. Wij als tekstbureau zijn natuurlijk experts op het gebied van taal. In zo’n whitepaper deel je dus je kennis, over bloggen bijvoorbeeld. Het einddoel is om je lezer te informeren én te overtuigen van jouw product of dienst. Jij bent de expert en de lezer weet dat ‘ie bij jou terecht kan. Een effectief stukje marketing, dus.

Fun fact!

Wist je dat het woord ‘whitepaper’ letterlijk met ‘wit papier’ te maken heeft? In het Verenigd Koninkrijk publiceerde Churchill in 1922 een overheidsdocument. Dit document had een witte omslag en is het eerste officiële whitepaper! Elk land heeft een andere kleur voor dit soort documenten. In Frankrijk kozen ze bijvoorbeeld de vrolijke kleur geel!

Whitepaper vs. E-book

Een e-book is een algemenere term: alle elektronische boeken zijn e-books Het kan ook meer variëren van inhoud: non-fictie, fictie, het is allemaal mogelijk! Met je whitepaper duik je echt de diepte in. De Rijksoverheid heeft bijvoorbeeld whitepapers over communicatiestrategieën en cybersecurity. Het belangrijkste verschil tussen een e-book en whitepaper is dan ook het doel, de diepgang en de focus. Bij een whitepaper krijgt je lezer alle informatie over een specifiek onderwerp.

Wees overtuigend!

Belangrijk daarbij is dat wat je schrijft goed is. En met goed bedoel ik niet alleen kloppend, maar ook overtuigend. Gebruik bijvoorbeeld geen woorden zoals: “wij denken dat…” of “je zou kunnen….” Wil je meer lezen over overtuigend schrijven? Lees dan onze blog over overtuigingsstrategieën.

Tip: vraag om contactgegevens

Als lezer heb je tot de meeste whitepapers niet meteen toegang. Hiervoor voer je eerst je contactgegevens in. Vraag jouw lezers ook om hun gegevens. Na verloop van tijd stuur je ze een berichtje over een ander interessant onderwerp. Zij denken dan: “Hé dat bedrijf wist mij goed te informeren, laat ik een kijkje nemen op hun website.” En dat wil je natuurlijk hebben!

Meer weten?

Ik hoop datje door het lezen van deze blog antwoord hebt op de vraag ‘wat is een whitepaper?’ Wil je hulp met het schrijven van een overtuigende tekst of een whitepaper? Volg dan onze cursus contentmarketing en social media!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!