Storytelling, hoe doe je dat?
Storytelling, hoe doe je dat?
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Alon
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Alon
In een eerdere blog legden we uit wat storytelling is en waarom het slim is om er gebruik van te maken. Maar hoe pas je storytelling nou toe? In deze blog gaan we in op storytelling-technieken die je helpen om je doelgroep écht te raken.
Storytelling-stappen
Je kunt een verhaal op veel verschillende manieren vertellen. Toch zijn er een aantal storytelling-stappen die je kunt aanhouden voor een succesvol verhaal.
- Stap 1: Stel je doel vast: We kennen het allemaal wel. Je bent op een feestje en iemand begint een verhaal dat helemaal nergens heengaat. Dan vraag je je al snel af: wat is je punt? Storytelling is meer dan alleen een verhaal vertellen. Het heeft een doel. Denk dus goed na over wat je wil bereiken met je verhaal. Wil je bouwen aan je imago? Of probeer je een product of dienst te verkopen? Dat geeft je een richting.
- Stap 2: Kies je publiek: Aan wie je een verhaal vertelt is minstens zo belangrijk als wat je vertelt. Iedere doelgroep heeft een unieke benadering nodig. Daarom is het een goed idee om persona’s te maken. Dat betekent dat je een doelgroep omschrijft als persoon. Daarbij let je op zaken als demografische, geografische en psychologische informatie, maar ook gedrag, motivaties en uitdagingen. Zo krijg je een helder beeld van de behoeften van jouw publiek. Denk ook aan de verschillende mediakanalen waarop je jouw doelgroep kunt bereiken!
- Stap 3: Bepaal je boodschap: Je hebt je doel en de doelgroep vastgesteld. Mooi! Nu kan het vertellen écht beginnen. Welke tone-of-voice past bij de doelgroep? En welke gevoelens spelen een rol? Dit helpt je een creatief concept te maken, oftewel hoe jij je doel vertaalt in woord en beeld.
Storytelling-tips
Je kent nu de grote stappen die je kunt zetten voor effectieve storytelling. Er zijn eindeloos veel manieren waarop jij je verhaal precies vertelt. Hier volgen nog een aantal tips om jouw verhaal echt compleet te maken.
- Speel in op emotie: Emotie staat centraal in je verhaal. Dat onderscheidt storytelling van doorsnee marketing! Emoties zorgen voor herkenning. Weet jij de juiste snaar te raken? Dan resoneert je verhaal! Als je het echt goed aanpakt, kun je zelfs een bepaald gevoel aan je merk koppelen. Dit levert positieve associaties op. En dit pas je weer strategisch toe in je branding!
- Zet je publiek centraal: Je hebt vast wel eens met een familielid door een oud fotoboek gebladerd. Wat valt je op? Juist, je blik valt automatisch op de foto’s waarop jij zelf te zien bent. Mensen maken graag onderdeel uit van een verhaal. Toch schrijven veel bedrijven vooral vanuit zichzelf. Maak de relevantie voor je lezers duidelijk en maak hen onderdeel van het verhaal. Dan heb je hun aandacht!
- Wees authentiek: Een verhaal mag natuurlijk wat spectaculairder zijn dan de werkelijkheid. Dat maakt het interessant. Maar zorg er wel voor dat je eerlijk bent en bij jezelf blijft. Als je ongeloofwaardig of onbetrouwbaar overkomt, haken mensen af. En dat kan op lange termijn negatief zijn voor je merk! Het is dus niet alleen belangrijk om je doelgroep, maar ook om jezelf goed te kennen. Zorg er dus voor dat jouw storytelling en jouw branding op één lijn liggen. Hoewel je verhaal niet altijd over jezelf gaat, is het wel belangrijk dat het aansluit op jouw kernwaarden. Een verhaal dat bij jou past en laat zien waar jij voor staat, is het waard om te vertellen.
Start je story
Wil je nog meer weten over storytelling? Lees dan eens deze blog over storytelling in webteksten!
Of is de verhalenverteller in jou écht ontwaakt? Dan heb je misschien wel oor naar onze cursus storytelling. Dan hangt jouw publiek helemaal aan je lippen!