Tone of voice bepalen doe je zo!
Tone of voice bepalen doe je zo!
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Els
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Els
De manier waarop je je verhaal vertelt is erg belangrijk voor je doelgroep. Je spreekt een groep onderzoekers niet op dezelfde manier aan als een groep middelbare scholieren. Daarom zetten we wat praktische tips voor jou op een rij om je tone of voice te bepalen en je doelgroep op de juiste manier aan te spreken!
Eerder schreven we de blog: Wat is een tone of voice?, waarin we uitlegden wat een tone of voice is. Lees die vooral nog even terug als je een opfrisser nodig hebt. Dan kan je daarna aan de slag met onze tips. Onze tips voor het kiezen van de juiste tone of voice voor jouw bedrijfscommunicatie gaan over consistentie, veel gemaakte fouten en de evaluatie.
Consistentie in tone of voice voor bedrijfscommunicatie
Of je nou een blog schrijft, een tekst voor op LinkedIn, de nieuwste nieuwsbrief maakt of mailt met klanten: zorg dat je een consistente tone of voice hebt in alle communicatiekanalen en -materialen bent. Niks is zo gek als dat je in de mail u/uw gebruikt en op de site strooit met je/jij en je vrij amicaal en losjes bent. Je wil dat mensen je tone of voice gaan herkennen en zich er prettig bij voelen. Probeer je bij het schrijven te verplaatsen in je doelgroep en kruip in de tone of voice. En een tip: schrijf je tekst, laat het even liggen en bekijk het later puur op tone of voice! Meer weten, check deze blog: Schrijven voor je doelgroep doe je zo.
Veel gemaakte fouten
- Onderschatten
Zorg dat jouw boodschap of jouw idee doorklinken in jouw tone of voice. De wijze waarop je je tone of voice bepaalt, kan mensen nog verder overtuigen. Vind jij korte en krachtige teksten belangrijk, zorg dat je dat zelf ook doet. Vind jij korte lijntjes en laagdrempelig contact belangrijk, wees dan ook open in je teksten en geef mensen het idee dat ze jou makkelijk kunnen bereiken.
- Clichés
Je wil je doelgroep aanspreken en ze overtuigen dat jij de beste bent om mee in zee te gaan. Je denkt aan woorden die positief, hip en fijn zijn zoals duurzaam, flexibel en totaalpakket. Maar denk hier alsjeblieft twee keer over na. Dit zijn woorden die veel mensen herkennen en weten dat het marketingwoorden zijn. omschrijf liever waarom je duurzaam of flexibel bent.
- Copy cat
Je wil natuurlijk in de smaak vallen en aansluiten op de bestaande markt. Maar kopieer niks van anderen, ook geen tone of voice. Bedenk wat jij zelf belangrijk vind, schrijf het op, laat het liggen, bekijk het nog een keer. Tuurlijk mag je wel inspiratie op doen bij anderen. Maar zorg dat jouw tone of voice past bij het idee achter jouw bedrijf.
- Te negatief
Niemand houdt van mensen die alleen maar negatief zijn. Zorg er daarom voor dat je niet te negatief bent in je teksten. Tuurlijk mag je wel dingen aankaarten of vertellen over negatieve dingen. Maar zorg dat je niet gaat zitten zeuren, mensen gaat afbranden of onnodig veel nare dingen verkondigt.
Evaluatie
Bovenstaande tips opgevolgd? En ook onze blog Webteksten schrijven? Hier moet je op letten gelezen? Dan is het na verloop van tijd om te evalueren. Maar hoe evalueer en update je de tone of voice die je eerder hebt bepaald? Houd de markt en je concurrenten in de gaten, bekijken onderzoeken, praat met mensen, bleef actief op plaatsen waar je doelgroep ook actief is, en misschien wel de belangrijkste én gouden tip: vraag feedback aan je doelgroep. Zo kan je bijvoorbeeld focussessies houden, gerichte vragen stellen of enquêtes versturen.
Mocht je nog meer willen weten, bekijk dan eens onze trainingspagina Tone of Voice ontwikkelen.