Waarom ‘wij van WC-eend’ niet werkt
Waarom ‘wij van WC-eend’ niet werkt
Leestijd 3 minuten
Geschreven door Maud
Leestijd 3 minuten
Geschreven door Alon
‘Daarom adviseren wij van WC-eend WC-eend’ is een zin uit een reclame uit 1989 van, je raadt het al: WC-eend. Deze zin is door de jaren heen heel bekend geworden, maar niet bepaald op een positieve manier. Ik laat je zien waarom de opbouw ‘wij van WC-eend’ niet werkt in teksten.
Voor de mensen die de reclamespot niet kennen even een korte uitleg: “wij van WC-eend” verwijst terug naar een reclamespotje van vroeger. Hierin prijst een toiletexpert van WC-eend, gehuld in witte doktersjas, zijn eigen merk aan als de beste oplossing voor het reinigen van je toilet. Dit doet hij met de inmiddels legendarische woorden “wij van WC-eend adviseren WC-eend”.
De uitdrukking werd na het lanceren van de reclame heel populair. Dus als je het vanuit een reclameoogpunt bekijkt, is het zeker een pakkende slogan. Bijna vijfentwintig jaar later weten heel veel mensen nog steeds direct waar je het over hebt. Maar waarom heeft de slogan dan toch een negatieve lading gekregen?
Eigen belang
De slogan is een eigen leventje gaan leiden en slaat al lang niet meer op het product dat wordt gepromoot in de reclame. Het is een uitdrukking geworden die gebruikt wordt als mensen alleen in hun eigen belang handelen terwijl ze doen alsof ze advies of informatie geven. Want die toiletexpert in witte doktersjas wil natuurlijk dat iedereen WC-eend koopt, of dat nou de beste optie is of niet. Het is geen welgemeend advies, maar een manier om meer geld te verdienen.
Laat zien wat je mogelijk maakt
Als merk wil je bereiken dat klanten zelf tot de conclusie komen dat jouw product of dienst de oplossing biedt die ze nodig hebben. Leg je het er té dik bovenop, dan trappen consumenten daar meestal niet in. Want jouw oplossing is niet voor iedereen de beste oplossing. Daarom heeft ieder bedrijf ook eigen doelgroepen. Bedrijven die nu nog de “wij van WC-eend” gebruiken, vallen al snel door de mand, want ze spreken hun doelgroep helemaal niet aan. Benieuwd hoe je wel voor jouw doelgroep schrijft? Schrijven voor je doelgroep doe je zo!
Hoe zorg je ervoor dat jouw klanten tot de conclusie komen dat jouw product of dienst de beste oplossing biedt? Laat zien wat je mogelijk maakt! Een goed voorbeeld is Ikea: zij hebben dit principe heel goed doorgevoerd in hun reclames. Zij verkopen in hun reclames geen boekenkasten of opbergrekken, maar laten zien dat ze ruimte maken voor bijvoorbeeld het gezinsleven. Focus dus meer op wat je mogelijk maakt, dan heel hard te roepen hoe goed jouw product voor je klant is.
Hulp nodig?
Kun je wat hulp gebruiken bij het verduidelijken van je tekst? Zodat je uniek overkomt en op een positieve manier blijft hangen bij je doelgroep? Neem dan gerust contact met ons op! Wil je elke week schrijftips in je inbox, zodat jij de beste teksten schrijft? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!