Het nut van ‘gewoon, een goede slogan’
Het nut van ‘gewoon, een goede slogan’
Leestijd 3 minuten
Geschreven door Frederique
Leestijd 3 minuten
Geschreven door Frederique
Veel bedrijven hebben een slogan: een zin waarmee je in één keer duidelijk maakt waar jouw bedrijf voor staat. Belangrijk, dus, dat het een zin is die blijft hangen en lekker pakkend is. Zo weet je zeker dat mensen ‘m onthouden. Wij vertellen je hoe je dat aanpakt!
Onze slogan is ‘Gewoon, een goed verhaal’. Door deze paar woorden snap je gelijk dat Letterdesk iets doet met teksten. Wij gebruiken onze slogan onder andere op onze website, socials en visitekaartjes. Het zegt namelijk kort en krachtig iets over ons bedrijf en blijft hangen door de lengte en woordkeuze. Op zoek naar een goed verhaal? Dan weet je meteen dat je bij Letterdesk aan het juiste adres bent 😉
Why oh why een slogan?
Maar waarom zou je überhaupt een slogan willen? Het is een snelle manier om aan je toekomstige klanten duidelijk te maken waar je bedrijf voor staat. Het doel is natuurlijk om mensen erop te wijzen dat jouw bedrijf dé antwoorden op hun vragen heeft. Maak dus met een paar woorden duidelijk waar jij in uitblinkt.
Een goede slogan bedenken doe je zo
Een goede slagzin blijft hangen. Je kunt hoogstwaarschijnlijk meer slogans opnoemen dan je zou denken. Zo ken je vast die van Nike, McDonalds en Heineken wel. De meeste slogans bestaan uit twee tot zes woorden. Zorg dat je geen ingewikkelde woorden gebruikt, maar maak er een makkelijk te onthouden zin van.
Bedenk eerst wat de kern van jouw bedrijf is en laat dit terugkomen in jouw slogan. Dit kan letterlijk zijn, zoals bij onze slogan, maar mag ook met een knipoog. Tv-programma Radar reikt ieder jaar de Loden Leeuw uit: onder andere irritante slogans vallen dan in de prijzen. Vorig jaar werd de winnaar Het Kruispunt, kliniek voor bekkenproblemen. Hun slogan is namelijk: ‘Maak van uw kruis geen punt, kom naar Het Kruispunt’. Het mag dan wel een irritante slogan zijn, hij is wel zo opvallend dat je ‘m niet zo snel meer vergeet. En dan is het doel toch weer bereikt!
Retteketet, urenlang slogan-pret
Veel bekende slogans zijn Engels, maar ook in Nederland kunnen we er wat van. Het is tijd voor een kleine quiz! Herken je deze slogans?
- Niet omdat het moet, maar omdat het kan
- Het houdt niet op, niet vanzelf
- Komt wel goed, schatje
- Even Apeldoorn bellen
- Foutje bedankt
Al deze slogans zijn zo goed, dat we ze in het dagelijks leven zijn gaan gebruiken. In de tijd dat de ‘Goeiemoggel-reclame’ van KPN op tv was, kon je geen kantoor meer betreden zonder dat de leus je om de oren vloog.
Aan de slag met je slagzin
De beste slogan bedenk je vaak onbewust, bijvoorbeeld onder de douche of tijdens een rondje hardlopen. Je kunt die creativiteit ook een beetje aanwakkeren door met je team te brainstormen. Geen idee is te gek! Laat je medewerkers meedenken over wat voor hen de kern van het bedrijf is en ga vervolgens aan de slag met bedenken van je slogan. Vergeet ‘m ook niet hardop uit te spreken, want zo weet je meteen of ‘ie lekker bekt!
Hulp nodig bij het bedenken van jouw slogan? We helpen je graag: neem gerust contact met ons op!