Weerstand wegnemen in je teksten
Weerstand wegnemen in je teksten
Leestijd 3 minuten
Geschreven door Alon
Leestijd 3 minuten
Geschreven door Alon
We kennen het allemaal: je loopt naar de brievenbus en daar ligt ‘ie dan, die gevreesde blauwe envelop. Voordat je ‘m opent voel je al een bepaalde weerstand om ‘m te lezen. Dit kan ook zo werken met jouw teksten, vooral wanneer je een vraag of verzoek hebt voor je lezers. Hoe je iemand met je teksten tóch zo ver krijgt om verder te lezen? Ik leg het je uit!
Als bedrijf of organisatie wil je jouw klanten overtuigen van de kracht van jouw merk. Jodi vertelde je eerder al welke overtuigingsstrategieën je kunt inzetten in je teksten. Want dat we onze hakken in het zand zetten als iemand ons vertelt wat we moeten doen, is logisch. En dat we door de bomen het bos niet meer zin met die tientallen reclame-uitingen die we elke dag om onze oren krijgen, is óók logisch.
Als je iemand wilt overtuigen van de kracht van jouw merk, is dan ook het lastigste aspect iemands weerstand tegen beïnvloeding wegnemen. Maar gelukkig zijn daar oplossingen voor.
Weerstand wegnemen: erkennen is het beste medicijn
Wat blijkt? Als je erkent dat er sprake is van weerstand bij je doelgroep en dat accepteert, dan kun je weerstand wegnemen. Een bijkomend voordeel: zo kom jij als schrijver sympathieker over en je doelgroep raakt sneller overtuigd van de kracht van jouw merk.
Hoe je dit doet? Daar zijn twee technieken voor, namelijk de WE-techniek en de BAJ-techniek. We leggen je uit hoe en waarom je deze technieken inzet in jouw teksten.
De WE-techniek
Deze techniek kun je inzetten als je vooraf al weet dat je lezer weerstand heeft. Bijvoorbeeld bij een verzoek om mee te doen aan een van de vele klanttevredenheidsonderzoeken die in je mailbox verschijnen. Door je lezer te laten weten dat je je bewust bent van het feit dat er een weerstand is om verder te lezen, neem je eventuele zorgen weg. En je laat meteen zien dat je diegene begrijpt.
Het is belangrijk om dit begrip te tonen vóórdat je de lezer een vraag stelt. Zeg gewoon iets als: “Ik snap dat je geen zin hebt om verder te lezen, maar…”. Grote kans dat je lezer écht verder leest!
De BAJ-techniek
Deze techniek werd voor het eerst beschreven in 2000 door Nicolas Guéguen en Alexandre Pascual. Wat deze techniek inhoudt? Je zet deze techniek juist in ná een vraag of verzoek door simpelweg te zeggen: “…maar de keuze is aan jou.” Het blijkt namelijk dat lezers twee keer zo snel actie ondernemen als je ze na een vraag vertelt dat ze zelf de keuze mogen maken. Dat is nog eens een sterk staaltje klanten overtuigen!
Weerstand wegnemen: let’s go!
Nu je deze twee technieken kent, kun je ze makkelijk toepassen in jouw teksten. Weg met die weerstand, dus! Wil je meer weten over het wegnemen van weerstand in je teksten? We helpen je er graag een handje mee. Neem gewoon even contact met ons op!