Recht uit je hart: webteksten met storytelling
Recht uit je hart: webteksten met storytelling
Leestijd 2 minuten
Geschreven door Maud
Leestijd 2 minuten
Geschreven door Alon
Bedrijven roepen dat ze de beste zijn of de meeste impact maken. Dat is allemaal leuk en aardig, maar alleen roepen is allang niet meer goed genoeg. Vage woorden, moeilijke termen en een commercieel praatje: je komt er niet mee weg. Als je echt de aandacht van je lezers écht wilt vasthouden, schrijf je webteksten met storytelling. We leggen je uit hoe!
Storytelling is het inzetten van verhalen om betrokkenheid te creëren en daarmee je doel te bereiken. Verhalen raken ons, maken het makkelijker om je in te leven en geven betekenis. Lezers kunnen zich namelijk sneller herkennen in verhalen en het gevoel dat ze met zich meebrengen. Dat zorgt er dan ook meteen voor dat we verhalen beter onthouden.
En dat hoeft niet eens het verhaal van jezelf of je bedrijf te zijn: storytelling kan bijvoorbeeld ook gaan over een maatschappelijk probleem. De truc is dan om het verhaal zo te vertellen dat het aansluit op jouw kernwaarden. Waarom vind jij dit verhaal zo belangrijk? En waarom sluit dit verhaal aan op jouw product of organisatie? Dat noemen we corporate storytelling.
Kies voor webteksten met storytelling
Corporate storytelling gaat over de waarden die jou met je klant verbinden. Als voorbeeld Dokters van de Wereld: zij geven medische hulp aan migranten die zonder verblijfsstatus in Nederland zijn. Het verhaal dat zij vertellen, is dat migranten zonder papieren geen medisch vangnet hebben in Nederland. Dit verhaal wekt gevoelens op als: rechtvaardigheid, saamhorigheid en medemenselijkheid. Het gevolg? Lezers koppelen die positieve waarden aan Dokters van de Wereld als organisatie.
Verhalen zijn dus superhandig om toe te passen! Zeker op je website, waar mensen vaak een eerste indruk krijgen van jouw bedrijf of organisatie. Duidelijke webteksten vertellen wie je bent, wat je doet en waarom je doet wat je doet. Webteksten met storytelling creëren vertrouwen en zorgen voor die cruciale connectie met je klanten. Hoe prettiger een klant zich bij jou, je product of organisatie voelt, hoe groter de kans dat die iets bij je koopt én blijft kopen.
Kies dus waarden die je belangrijk vindt en koppel die aan je organisatie. Wat is jouw verhaal? Waar gaat je hart sneller van kloppen? Wat raakt je? Voeg emotie toe en je bent al een heel eind! Lees ons eerdere blog over effectief inspelen op emoties voor meer inspiratie.
Hulp nodig?
Liggen de woorden op het puntje van je tong, maar kom je er maar niet op? Met onze liefde voor letters helpen je graag verder. Jij hebt het verhaal, wij zetten het op papier. Klinkt goed, toch? Neem contact op en ga voor webteksten met storytelling!