Dat smaakt naar meer
Dat smaakt naar meer
Leestijd 2 minuten
Geschreven door Jodi
Leestijd 2 minuten
Geschreven door Alon
Hoe breng je smaak het beste over in teksten? Een vraag die steeds belangrijker wordt nu we steeds meer eten en drinken online kopen. Het antwoord: gebruik zo volledig mogelijke zinnen die tot de verbeelding spreken. Dan zijn lezers meteen geneigd om meer te betalen voor het product. We leggen je uit hoe dat werkt!
Eerder schreven we al hoe storytelling in webteksten je site naar een hoger niveau tilt en hoe je een vleugje zomer aan je tekst toevoegt. Allemaal manieren om je verhaal tot leven te brengen! Maar hoe werkt dat voor voeding?
Wil je bijvoorbeeld koffie verkopen? Benoem dan specifieke smaken. Bijvoorbeeld: ‘een avontuurlijke koffie met aroma’s van honing en chocolade.’ Klinkt een stuk beter dan alleen ‘honing’ en ‘chocola’ op de verpakking, toch? Dat smaakt naar meer!
Wees concreet
Die specifieke smaken blijken ook beter te werken dan abstracte beschrijvingen zoals ‘zoet’ of ‘bitter’, zo staat in het Radboud Recharge-artikel over dit onderzoek. Want er zijn zó veel dingen zoet of bitter, hoe weet je dan welke smaak er precies wordt bedoeld? Hetzelfde geldt voor woorden als ‘lekker’: die bevatten een oordeel en zijn volgens het onderzoek daarom minder overtuigend.
Simulatie speelt een grote rol bij geur- en smaakbeschrijvingen. Zeker als we producten online kopen, kunnen we de geuren niet zelf ruiken. Daarom is het goed om de geur of smaak in kwestie te koppelen aan iets wat we al wél kennen.
Een paar voorbeelden
We laten je zien hoe dat er in de praktijk uitziet.
Niet:
Je was ruikt heerlijk na gebruik van dit duurzame wasmiddel
Wel:
Je was ruikt naar frisse lavendel na gebruik van dit duurzame wasmiddel
Niet:
Onze home-made lemonade is heerlijk zoet
Wel:
Onze home-made lemonade met een vleugje citroen en sinaasappel
Dat leest een stuk leuker, toch? En het zet je zelf ook meteen aan het denken!
Hulp nodig?
Smaken en geuren in je tekst stoppen, kan lastig zijn. We helpen je er graag bij! Stuur ons gerust een berichtje, dan zorgen wij voor een smaakvolle touch in je teksten.