Skip to main content
BlogpostsSEO en online schrijven

Zoekwoordenoptimalisatie: waarom en waarvoor?

By oktober 18, 2022oktober 16th, 2023No Comments

Zoekwoordenoptimalisatie: waarom en waarvoor?

Zoekwoordenoptimalisatie: waarom en waarvoor?

Leestijd 3 minuten
Geschreven door Maud

Yannick portret

Leestijd 3 minuten
Geschreven door Yannick

Met SEO maak je je bedrijf online zichtbaar. En dat helemaal gratis! Toch ben je vaak veel tijd kwijt aan het bedenken en schrijven van SEO-teksten. Vooral omdat het belangrijk is dat je consistent artikelen plaatst. En als je dan eindelijk de juiste zoekwoorden hebt gevonden en een mooie tekst hebt geschreven, moet je je teksten blijven optimaliseren. We leggen je uit waar zoekwoordenoptimalisatie goed voor is!

Eerst even een opfriscursus nodig over hoe je een SEO-tekst schrijft? Lees dan eerst Kris’ blog SEO-schrijven: een praktische checklist!

Wat is zoekwoordenoptimalisatie?

Een groot deel van SEO is het optimaliseren van de zoekwoorden die je gebruikt, ook wel zoekwoordenoptimalisatie genoemd. Door onder andere de juiste zoekwoorden te gebruiken in SEO-blogs maak je jouw website beter vindbaar in Google. Daarnaast is het belangrijk dat je sterke en relevante HTML-titels hebt, je meta descriptions up-to-date zijn en je teksten ook nog eens waardevolle content bevatten.

Wat wil ik mijn lezers vertellen? Wie is mijn doelgroep? En welke zoekwoorden passen daarbij? Op welke zoektermen, die gebruikers van de zoekmachines gebruiken, wil ik gevonden worden? Allemaal vragen die je jezelf moet stellen voordat je begint aan een SEO-tekst.

De voordelen van zoekwoordenoptimalisatie

Klinkt vooral als extra werk, die hele zoekwoordenoptimalisatie. Maar gelukkig levert het je erg veel voordelen op. Zeker als je regelmatig checkt of je blogs en artikelen nog aan alle SEO-voorwaarden voldoen! Je content blijft dan namelijk relevant, waardoor zoekmachines je artikelen beter oppikken. Optimaliseer je je zoekwoorden niet? Dan ben je niet interessant voor zoekmachines en kan je doelgroep je minder goed vinden!

En wat dacht je van al die conversies? Die komen niet uit de lucht vallen: we wish! Ook daarvoor is het belangrijk dat jij je handen uit de mouwen steekt. Hoe beter je SEO, hoe conversieverhogender het werkt.

En om nog even terug te komen op die relevante content, daar houden Google en jouw bezoekers enorm van. Als online surfer heb je nou eenmaal een vraag die beantwoord moet worden. Of dat nou is ‘waar koop ik de mooiste schoenen?’ of ‘hoe kan ik mijn huis verduurzamen?’: leads of bestellingen dankzij organisch verkeer zijn waardevoller dan bestellingen dankzij betaalde campagnes. Je beantwoordt namelijk de vraag van jouw bezoeker en laat gelijk zien waarom ze daarvoor bij jou terecht kunnen.

Last but not least: SEO zorgt voor langdurige resultaten. Het is dus een duurzame marketingstrategie. Wanneer je het een aantal weken iets te druk hebt met je bedrijf en je geen tijd hebt voor SEO, verdwijn je niet gelijk uit de zoekresultaten. Is dat even fijn!

Meer weten?

Zoekwoordenoptimalisatie is iets wat je moet bijhouden zodat je relevant blijft voor zoekmachines. Tijd dus om aan de slag te gaan met het schrijven van relevante content! Kun je daar wel een beetje hulp bij gebruiken? Neem contact met ons op: dan puzzelen we samen verder. Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief zodat je elke week nieuwe schrijfinspiratie ontvangt!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!