Skip to main content
BlogpostsStorytelling

Alliteratie als absolute aandachtstrekker

By oktober 11, 2022september 19th, 2023No Comments

Alliteratie als absolute aandachtstrekker

Alliteratie als absolute aandachtstrekker

Leestijd 2 minuten
Geschreven door Jodi

alon winnen expert storytelling

Leestijd 2 minuten
Geschreven door Alon

Wat hebben Coca Cola, Mickey Mouse en Bakker Bart gemeen? Deze merknamen bevatten allemaal een alliteratie: de beklemtoonde beginklank van de woorden is hetzelfde. Waar zien we nog meer alliteraties terug? En waarom zou je het inzetten in je teksten en verhalen? We duiken in de wereld van de alliteraties!

Een alliteratie komt veel terug in onze literatuur, vooral in poëzie of stripverhalen. Een alliteratie is namelijk het perfecte middel om een tekst leven in te blazen. Want doordat de klanken in het begin van woorden hetzelfde zijn, drijf je mee op de leesflow: lezen gaat makkelijker.

Alliteratie in Suske en Wiske

Denk maar eens aan de titels van de stripboeken van Suske en Wiske:

  • De grot van Gregorius
  • De tragische tante
  • De zwarte zwaan

Die titels lezen én klinken heerlijk toch? Alliteraties vind je ook terug in uitdrukkingen: ‘door dik en dun’ en ‘handige Harry’ bijvoorbeeld. Of juist volzinnen: ‘aan de andere kant van het water staat het laatste schaap’. Zo’n zin lees je zonder moeite!

Lui brein

Waarom lezen alliteraties zo fijn? En waarom zien we ze ook zo veel terug in advertenties en merknamen? Heel simpel: zinnen waarin alliteraties voorkomen zijn makkelijker te onthouden. Er zit een soort herhaling in alliteraties, die ervoor zorgt dat we ze ‘logisch’ vinden. En dat heeft alles te maken met de luiheid van ons brein. We wíllen niet lang na hoeven denken over wat we lezen. Sterker nog: onze hersenen willen zo min mogelijk werken voor een maximaal resultaat. Don’t we all…

Alles wat we de hele dag doen en denken, wordt daarom in ons brein opgeslagen in patronen en schema’s. Die kunnen we dan makkelijk tevoorschijn ti-ta-toveren 😉 als een bepaalde situatie zich voordoet (zie ook onze blog over seksistische taal). Niet zo gek dus, dat je bij ‘cola’ al snel denkt aan ‘Coca Cola’ en niet zo snel aan ‘Pepsi’. Tenzij je dat laatste merk een stuk lekkerder vindt natuurlijk.

Zelf aan de slag

Anyway: wil je dat je uitspraak of merknaam blijft hangen bij lezers? Dan zijn alliteraties een heel goed idee. De perfecte manier om subtiel in het brein van je lezers te kruipen! Kunnen we je helpen bij het vinden van die éne zin die je doelgroep niet meer uit z’n hoofd krijgt? Neem dan contact met ons op: puzzelen we samen verder.

Wil je handige taaltips in je inbox?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!