Winnen van Google’s algoritme met SEO
Winnen van Google’s algoritme met SEO
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Jasper
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Yannick
Je opent een browser, gaat naar Google en tikt een zoekopdracht in. Bovenaan de lijst staat een bedrijf dat precies heeft wat je nodig hebt en de kans is groot dat je daar iets gaat bestellen. In deze blog lees je hoe Google de volgorde van haar zoekresultaten bepaalt. En nog belangrijker: hoe je ervoor zorgt dat je hoger komt te staan, zonder daarvoor te betalen. Kortom: hoe werkt Google’s algoritme eigenlijk?
Advertenties als verdienmodel in Google’s algoritme
Allereerst een korte uitleg over Google. Er zit namelijk ontzettend veel achter die zoekbalk die je zo goed kent. Op het eerste gezicht is het een gratis tool waarmee je recepten en je volgende reisbestemming kunt opzoeken. Maar in realiteit is het een bedrijf dat haar geld verdient met advertenties. Dat is mooi voor Google, maar als ondernemer betaal je liever niet voor een hoge plek in de lijst met zoekresultaten.
Bij Letterdesk betalen we in ieder geval liever niet om hoog op de lijst te staan. Schrijven is ons ding, dus doen we daarmee wat we kunnen. Tik maar eens ‘tekstbureau Nijmegen’ in op Google. Wij zijn niet de eerste op de lijst, want dat is een bedrijf dat betaalt om daar te staan. Scroll iets verder naar beneden en wij zijn de nummer twee, zonder daar een euro aan uit te hebben gegeven. Dat doen we met zoekmachine-optimalisatie, beter bekend als SEO.
SEO: een goedkope gids voor Google’s algoritme
Dus hoe werkt dat, SEO? In de kern gaat het er om dat het voor Google zo makkelijk mogelijk moet zijn om jouw website te vinden. Wanneer je een zoekopdracht intikt, gaat Google’s algoritme op zoek naar het best passende resultaat. Het gebruikt daarvoor onder andere de titels, ondertitels, afbeeldingen en interne linkjes op de pagina. We schreven in een eerder blog over de drie pijlers van SEO.
Wanneer je bovenstaande weet, is de verleiding groot om je pagina vol te gooien met een bepaalde zoekterm. Doe dat niet! Stel je voor dat Google een snackbar binnenloopt voor een milkshake. Vervolgens krijgt ze een kipcorn, frikandel, bamischijf en nog dertig andere snacks naar haar hoofd geslingerd – daar heeft Google niets aan.
Landingspagina’s met schwung
Hoe moet het dan wel? De belangrijkste regel is dat SEO nooit ten koste mag gaan van de leesbaarheid van je tekst. Je pagina kan perfect ingericht zijn op de zoekterm, maar als de rest van de tekst niet leesbaar is, vertrekken bezoekers snel. Wat is dan een goede websitetekst? Mijn collega Kris legt dat in deze blog uit.
Heb je een goede website als basis? Ga dan aan de slag met landingspagina’s. Dat zijn pagina’s die je voor een specifiek onderdeel op je website helemaal richt op SEO. Vanuit die pagina klikt je bezoeker door naar andere onderdelen. Dit breid je steeds verder uit. Zo richt je elke pagina in op een specifieke zoekterm, waardoor steeds meer mensen de weg naar jouw website weten te vinden. Ook hier geldt: zorg ervoor dat de tekst een beetje soepel wegleest – een verhaal met schwung dus.
Kortom: met SEO win je van Google’s algoritme. Door niet te betalen voor advertenties, maar goede content te schrijven met de juiste richtingaanwijzers voor Google.
Meer schrijftips?
Wil je meer weten over SEO-schrijven? Of heb je een andere vraag over websiteteksten? Neem direct contact op! Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief met elke week onze liefde voor letters vertaald naar schrijfinspiratie voor jou!
Wil je nog meer handige taaltips in je inbox?