Versimpel je tekst met metaforen
Versimpel je tekst met metaforen
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Jodi
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Jodi
Je tekst versimpelen is in de meeste gevallen een goed idee. Want hoe makkelijker en duidelijker je tekst, hoe meer lezers ‘m begrijpen. En dat betekent dat meer lezers bereid zijn jouw product te kopen of jouw dienst te gebruiken. Metaforen helpen je om je boodschap op een begrijpelijke, makkelijke manier over te brengen. We vertellen je graag hoe dat werkt.
Metaforen to the rescue
Metaforen zorgen ervoor dat mensen zich meer herkennen in je tekst, waardoor ze minder geïrriteerd raken (weet je nog, in ons eerdere blog?). Zuchten bij een marketingpraatje op Instagram of een televisiereclame is dan verleden tijd. Want net zoals je vaak beter kunt opschieten met mensen die op jou lijken, kun je het ook beter vinden met teksten die je aanspreken.
Wat is dat dan, een metafoor? Met een metafoor spreek je de verbeelding van mensen aan. Je brengt een abstracte situatie tot leven met een beeld of verhaal. Bijvoorbeeld met leuzen als: ‘Het zwarte schaap van kantoor’, ‘zand erover’, of ‘een weg met veel kuilen en hobbels’. Waarschijnlijk had je bij deze uitspraken meteen een beeld: precies zoals het werkt!
Met een metafoor kun je iets ingewikkeld heel begrijpelijk uitleggen. Grote kans dat je ons niet gelooft als we het letterlijk zeggen, maar dat we je met een metafoor wel kunnen laten inzien dat je zorgverzekering onder de loep nemen een goed idee is.
Zo gebruik je eenvoudige taal om complexere situaties en droge theorieën te verhelderen. En als je ons inmiddels een beetje kent, weet je dat Letterdesk pleit voor begrijpelijke, toegankelijke teksten, korte zinnen en spreektaal. Op die manier voelen lezers zich thuis bij jouw merk, bedrijf of organisatie. Je zult zien dat lezers dan eerder bereid zijn om je product te kopen of gebruik willen maken van jouw diensten.
Maar hoe dan?
Hoe gebruik je metaforen nu succesvol in je teksten? Een goede metafoor bedenken, kost soms even wat moeite. Het beeld dat je gebruikt, moet namelijk wel overeenkomen met wat je bedoelt. Hoe treffender je dat doet, hoe levendiger en pakkender je tekst wordt. Daarom hier onze tips:
-
Tip 1: Sluit aan bij de kennis van de lezer
Maak de metafoor dus niet onnodig ingewikkeld, daar wordt je tekst juist moeilijker van! Zorg dat je aansluit bij je lezers. Probeer bijvoorbeeld wat te spelen met humor. Zo kun je een app voor een bouwbedrijf ‘de gereedschapskist voor jouw communicatie’ noemen of schrijf je bij chefkoks dat iets ‘een recept voor succes’ is.
-
Tip 2: Alles met mate
Less is more, ook bij het gebruik van metaforen. Strooi dus niet té veel met beeldspraak, want dan wordt je tekst onleesbaar. Houd het dus bij één of twee treffende metaforen en je zit gebakken!
Om je even een beeld (haha, snap je) te geven van hoe je een metafoor in kunt zetten, hier een voorbeeldje: stel nou dat je een psychologenpraktijk runt en mensen duidelijk wilt maken dat ze áltijd bij je terechtkunnen, voor welke vraag dan ook. Dan kun je zeggen:
‘Praktijk X staat altijd voor je klaar. Bij ons krijg je al het advies dat je nodig hebt.’
Op zich prima. Maar wat nou als je zegt:
‘Praktijk X biedt jou een veilige haven.’
Dat spreekt al een stuk meer voor de verbeelding! De woorden ‘veilige haven’ roepen meteen een soort gevoel op. Een gevoel van geborgenheid, persoonlijkheid en veiligheid. Je weet dus meteen wat de psychologepraktijk bedoelt met die leus. En laat dat nou nét de bedoeling zijn.
Meer weten over metaforen?
Kun je wat hulp gebruiken bij het versimpelen van je tekst? Neem dan gerust contact met ons op! Wil je elke week schrijftips in je inbox, zodat jij de beste teksten schrijft die je kunt?