Skip to main content
Blogposts

De vier belangrijkste trends in contentmarketing

By maart 2, 2021april 1st, 2021No Comments

De vier belangrijkste trends in contentmarketing

De vier belangrijkste trends in contentmarketing

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Kris

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Kris

Wil je jouw doelgroep blijven inspireren en binden met goede content? Dan zijn deze vier trends voor contentmarketing op jouw lijf geschreven. Welke ga jij gebruiken?

Contentmarketing is here to stay. Want waar het vroeger vaak maar een klein gedeelte van een marketingstrategie was, zien steeds meer bedrijven dat écht goede content werkt. Of het nu gaat om leads verzamelen, conversie op je website of het vergroten van je expertstatus: met goede content zorg je ervoor dat je jouw klanten en potentiële klanten bereikt.

Maar dat weet jij niet alleen, dat weten alle andere bedrijven inmiddels ook. Hoe zorg je er dan voor dat je tussen al die blogs, whitepapers, e-books en longreads op blijft vallen? Daar kun je deze vier trends in contentmarketing voor gebruiken. Benieuwd? Komen ze!

Kwalitatieve content

Gelukkig! De focus ligt bij content weer helemaal op kwaliteit. Dat was natuurlijk al een tijdje aan de gang, maar in 2021 wordt kwalitatieve content nóg belangrijker. De tijd van de met zoekwoorden volgepropte SEO-blogs is voorbij. En niet zo gek ook, want welke lezer zit daar nu op de wachten?

Wat de lezer dan wel wil? Een goedgeschreven artikel met inhoud. Gewoon een goed verhaal dus! En geen zorgen: natuurlijk kun je nog steeds scoren met goede SEO-content. Maar daarbij is de kwaliteit van het verhaal steeds meer leidend en niet de hoeveelheid zoekwoorden.

EAT

Google stelt steeds meer eisen aan kwaliteit van content. In 2019 kwam de zoekmachine bijvoorbeeld al met de EAT-update. Dat staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Expertise, autoriteit en betrouwbaarheid dus. Dat betekent dat je content diepgaand, doelgericht, op feiten gebaseerd en nuttig voor je doelgroep moet zijn. Het is dus nu belangrijker dan ooit om je goed te verdiepen in wat je doelgroep wil weten.

Datagedreven content

Kwalitatieve content is vaak goed afgestemd op de behoeftes van de doelgroep. Wat willen jouw (potentiële) klanten weten van jouw vakgebied? Met welke kennis kun jij hen écht verder helpen? Hoe beter je content aansluit bij je doelgroep, hoe doeltreffender je verhaal.

Maar hoe kom je nu eigenlijk te weten wat je doelgroep interessant vindt? Door onderzoek natuurlijk! Zorg dat je voldoende data hebt over je doelgroep. Wie is je doelgroep eigenlijk? Welke leeftijd, geslacht, voorkeuren? Waar bevindt je doelgroep zich? Waar zoeken ze op? Als je die data verzamelt, kun je content maken die perfect past bij jouw doelgroep en dus bij je potentiële klanten.

Authentieke content

Je lezers willen een écht verhaal. En geloof ons, ze zien het meteen als jouw verhaal niet authentiek is. Mensen worden steeds kritischer en die trend zet zich voort in 2021. Het is dus heel belangrijk dat je als merk of bedrijf transparant bent. Waar sta jij voor? En hoe draag je dat consequent uit? Je komt echt niet meer weg met gebakken lucht of addertjes onder het gras.

Wat moet je dan wel doen? Eerlijk zijn bijvoorbeeld. Ben transparant over wat je aanbiedt. Zeg het ook als je iets niet kunt waarmaken. Kwetsbaarheid lijkt misschien eng, maar het creëert ook ruimte voor discussie en écht contact. En dat is wat in 2021 steeds belangrijker wordt.

Afwisselende content

Natuurlijk kom je met goede blogs een heel eind in je contentstrategie. Maar verbreed je horizon dit jaar eens! Wat dacht je van een goede podcast? Of een spetterend nieuwsbrief? Misschien kun je al je waardevolle blogs wel bundelen in een whitepaper of e-book. Of organiseer eens een webinar of workshop.

En het mooie is: bij al die contentvormen kun je jouw blogs als uitgangspunt nemen. Nieuwe blogs, of blogs die je al eerder geschreven hebt. Zonde toch om al die goede content maar één keer te gebruiken?

Meer tips en inspiratie voor je blogs?

Wil je meer weten over de trends in contentmarketing? Of wil je brainstormen over andere teksten? Neem gerust contact met ons op of schrijf je in voor inspiratie via onze nieuwsbrief!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!