Meer lezers voor je zakelijke blog: 9 praktische tips
Meer lezers voor je zakelijke blog: 9 praktische tips
Leestijd 6 minuten
Geschreven door Kris
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Frederique
Wil jij meer lezers voor je zakelijke blog? Dat snappen we! Want een bedrijfsblog is niet meer weg te denken uit de meeste online communicatiestrategieën. Bloggen werkt, daar zijn we het inmiddels wel over eens. Het zorgt voor een hogere Google-ranking én je bouwt een band op met je doelgroep. Maar een goed blog opbouwen met veel bezoekers kost tijd. Wij geven je 9 tips voor meer lezers.
Online zichtbaarheid is heel belangrijk voor je bedrijf. Zeker als je een webshop of winkel hebt, maar ook als je diensten verkoopt. Want als je doelgroep jou niet kan vinden, dan kun je ze ook niks verkopen! Eén van de leukste manieren om je online zichtbaarheid en vindbaarheid te vergroten en meer lezers voor je zakelijke blog aan te trekken is het schrijven van blogartikelen.
Zo verhoogt bloggen je omzet
We geven toe: met een blog is het lastig om direct aan te tonen dat het je omzet verhoogt. Maar toch zijn er vier manieren waarop dit indirect wél gebeurt:
1. Je krijgt een band met je doelgroep
2. Je onderscheidt je van je concurrenten
3. Je bent zichtbaarder
4. Je geeft een boost aan je marketing
Zo krijg je meer lezers voor je zakelijke blog
Maar hoe krijg je nu al die bezoekers naar je blog? Wij geven je 9 handige tips:
1. Heb geduld
Hoe jammer we het ook vinden: als je begint met een bedrijfsblog, stijgt je omzet echt niet meteen. En het duurt ook wel even voordat een vaste groep lezers jouw website weet te vinden. Maar zoals bijna altijd, geldt ook hier: geduld loont. Je zult zien dat als je trouw blijft schrijven (en kwalitatief goede teksten blijft schrijven, gericht op je doelgroep) dat je lezersaantal vanzelf stijgt. Houd vol!
2. Gebruik SEO
Houd Google te vriend! Want hoe beter je teksten vindbaar zijn voor zoekmachines, hoe hoger je scoort in Google. En dat betekent dat je doelgroep je beter kan vinden! Om hoog te scoren in Google, kun je gebruik maken van Search Engine Optimization (SEO). Dat houdt in dat je jouw website zo verbetert, dat de zoekmachine hem beter kan lezen en op waarde kan schatten. Zoekmachineoptimalisatie bestaat uit drie onderdelen:
- Content: zorg dat je goede content schrijft die relevant is voor je doelgroep. Beantwoord hun vragen! Daarnaast is het belangrijk om de juiste zoekwoorden op de goede plek te zetten in je tekst. Je kunt een tekstbureau inschakelen voor hulp of zelf uitzoeken hoe je dit het beste kunt doen.
- Technische optimalisatie: als je website technisch niet klopt, dan kan een zoekmachine je site soms helemaal niet vinden. Zorg dus dat je site technisch helemaal op orde is. Schakel een webbureau of SEO-bureau in voor hulp.
- Linkbuilding: wil je écht goed gevonden worden in Google, dan heb je ook links nodig die naar jouw website toe leiden. Maar ook likes, shares en zichtbaarheid op sociale media kunnen invloed hebben op je SEO.
3. Schrijf met regelmaat
Google houdt niet van sites waar niks gebeurt. Elke keer dat jij een nieuwe blog post, ziet Google dat je iets aan je website toevoegt. Als je vaak over een onderwerp schrijft, vindt Google je actueel. En actueel is goed! Zorg dus dat je iedere week of twee weken een blogartikel post, dan ben je altijd up-to-date.
4. Schrijf goede, relevante content
Misschien het allerbelangrijkst: zorg dat je goede content hebt! Allereerst natuurlijk voor je lezers. Als je geen interessante teksten schrijft, dan worden ze ook niet gelezen. Zo simpel is. Maar hoe weet je dan wat interessant is voor je lezers? Verplaats je in je doelgroep. Wat zou jij willen weten als potentiële klant? Wat zijn de behoeftes van je lezers? Als je een tuincentrum bent, dan willen je klanten vast heel veel weten over de verzorging van planten. Of over wanneer je gras moet zaaien. Of welke planten het goed doen in de schaduw. Bedenk je dus altijd: wat wil mijn doelgroep weten? Welke vragen krijg ik altijd? Beantwoord die in een blogpost!
En niet alleen je lezers houden van interessante content, Google ook. De zoekmachine wordt er steeds beter in om relevante en behulpzame content te herkennen. Hoe relevanter, hoe beter!
5. Gebruik een toegankelijke schrijfstijl
Een interessant onderwerp is heel belangrijk, maar je lezers moeten je blog ook goed kunnen begrijpen! Zorg dus altijd voor een heldere en toegankelijke schrijfstijl. En houd daarbij je doelgroep in het achterhoofd. Welke schrijfstijl past bij hen? Een vakblad voor juristen kan misschien veel meer vaktaal gebruiken dan een advocatenkantoor dat ‘de juridische leek’ als doelgroep heeft.
6. Kies een goede kop
Wat is het eerste dat je lezers zien van je blogartikel? Juist, de kop! Zorg dus dat die je doelgroep triggert om verder te lezen. Want alleen dan krijg je meer lezers voor je zakelijke blog! Gebruik zoekwoorden en prikkel je publiek. Een goede kop heeft twee functies: het geeft een goed beeld over wat je gaat vertellen en het maakt je lezers nieuwsgierig naar de content. Hier lees je hoe je die killer-kop schrijft!
7. Deel je blogs op sociale media
Deel je blog op je sociale mediakanalen voor maximale exposure. Je kan een blog prima meerdere keren delen op sociale media, op meerdere kanalen. Neem nu deze blog met acht tips. Focus in de caption (het bijschrift) van elke post telkens op een andere tip, en je bent weer acht sociale mediaposts verder. Dit betekent acht keer exposure met dezelfde blog. Doe dit dan niet in één week, maar verspreid de posts over een langere periode. Anders ga je mensen vervelen en dat wil je helemaal niet.
8. Ga eens gastbloggen
Natuurlijk deel je jouw blog eerst op je eigen kanalen, maar daarna kun je ook op zoek gaan naar andere blogs of websites die andermans blogs delen. Misschien is jouw artikel wel heel interessant voor je brancheorganisatie? En dan heb je ook nog gastblogs: sommige websites of blogs laten andere partijen artikelen voor hen schrijven. Dat kan, zeker als je pas net begonnen bent met je blog, een mooie manier zijn om een groter publiek te bereiken. En daarbij breidt je ook je sociale netwerk uit. Handig!
9. Gebruik een duidelijk design
Als tekstschrijvers stellen wij natuurlijk altijd dat de tekst het állerbelangrijkst is van je blog. Maar heb je ook al naar het design van je website en je blogpagina gekeken? Een rommelig, onduidelijk of onaantrekkelijk design kan ervoor zorgen dat je lezers niet terugkomen. Probeer dus altijd het design af te stemmen op je doelgroep. Wat vinden zij mooi of praktisch?
Kijk ook altijd naar de structuur en de opmaak van je tekst. Een tekst met veel witruimtes leest bijvoorbeeld veel fijner dan één grote lap tekst. En wat dacht je van tussenkopjes, dikgedrukte tekst en mooie afbeeldingen? Allemaal manieren om je tekst er zo aantrekkelijk en leesbaar mogelijk uit te laten zien.
Meer schrijftips?
Vond je deze tips handig en wil je meer weten over zakelijk bloggen?