Skip to main content
BlogpostsSEO en online schrijven

Dit levert een e-mailnieuwsbrief jouw bedrijf op

By februari 18, 2020september 13th, 2023No Comments

Dit levert een e-mailnieuwsbrief jouw bedrijf op

Dit levert een e-mailnieuwsbrief jouw bedrijf op

Leestijd 6 minuten
Geschreven door Kris

Yannick portret

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Yannick

Nieuwsbrieven bestaan inmiddels zo lang dat je ze best al ‘gouwe ouwe’ mag noemen. En ja, ook wij klikken ze wel eens ongeopend weg. Maar toch is een goede e-mailnieuwsbrief nog steeds een supereffectieve manier om jouw boodschap over te dragen, blijkt uit onderzoek. In deze blog leggen we je uit waarom je ze écht zou moeten sturen!

 Bijna 9 op de 10 Nederlanders heeft zich het afgelopen jaar geabonneerd op minimaal één nieuwsbrief. En 58% ontvangt zelfs meer dan 10 verschillende nieuwsbrieven, blijkt uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2019. En ze ontvangen ze niet alleen: 97% van de Nederlanders bekijkt elke dag die e-mails én 73% heeft het afgelopen jaar minimaal één keer iets gekocht naar aanleiding van een nieuwsbrief. Tel daarbij op dat 60% van de Nederlanders e-mail het meest betrouwbare digitale kanaal vindt op het gebied van privacy. Dan begrijp je al snel waarom wij nog steeds denken dat goede mailings impact hebben.

Strategisch inzetten van e-mailnieuwsbrieven

Goede nieuwsbrieven, die hebben écht impact. Natuurlijk zijn we als consumenten allemaal kritischer geworden. We zeiden het in de intro al: ook wij gooien wel eens een oninteressant uitziende nieuwsbrief ongeopend weg. Zorg er dus voor dat jouw nieuwsbrief wél aantrekkelijk genoeg is. Dan kan het een krachtig middel zijn om bij te dragen aan jouw bedrijfsdoelstellingen.

Hoe zet je een nieuwsbrief goed in? Vraag jezelf als eerste af: wat wil je bereiken met je nieuwsbrief? Wil je mensen naar je website lokken? Wil je direct iets verkopen? Wil je bouwen aan een imago? Deze doelstellingen komen vaak voor:

  • Imago

    Allereerst kun je nieuwsbrieven inzetten voor je branding. Wij delen bijvoorbeeld graag schrijf- en taaltips. Daarmee willen we onszelf natuurlijk ook presenteren als experts op het gebied van teksten. Een regelmatige nieuwsbrief draagt bij aan deze branding: je kunt bijvoorbeeld achtergrondartikelen, trends in jouw branche of tips & tricks delen. Daarmee werk je stap voor stap aan een imago als deskundige in jouw vak.

Natuurlijk kun je een nieuwsbrief ook gebruiken om meer te verkopen:

  • Lead generation

    Je kunt nieuwe klanten werven, door informatie over producten of vragen te delen. Misschien heeft iemand je website bezocht en vragen ze meer informatie. Via een nieuwsbrief kun je antwoord geven én een gerichte aanbieding doen.

  • Klantenbinding

Je kunt je klanten natuurlijk ook behouden: je krijgt een persoonlijke band met je doelgroep met gepersonaliseerde e-mailmarketing. Je klanten kunnen bijvoorbeeld kiezen over welke onderwerpen ze willen lezen en je kunt ze direct, persoonlijk aanspreken.

  • Conversieoptimalisatie

Of minder wollig: meer verkopen. Vooral voor bedrijven die zich op consumenten richten werkt het goed om klanten directe aanbiedingen te doen. Hiermee geef je je verkoop een boost. Denk bijvoorbeeld aan speciale thema-aanbiedingen rond feestdagen of speciale kortingen voor klanten die vaak een bepaald type product kopen.

De grootste voordelen van een e-mailnieuwsbrief

Mensen vinden een e-mailnieuwsbrief een fijne manier om up-to-date te blijven. Maar dat is niet alles: er zijn een paar grote voordelen aan nieuwsbrieven. Het is bijvoorbeeld snel in te zetten en relatief goedkoop: je hoeft geen folders te drukken, geen postzegels te plakken of bezorging te regelen. Het is dan ook veel milieubewuster.

Maar misschien nog wel het belangrijkste: als iemand jouw nieuwsbrief opent, heb je even zijn onverdeelde aandacht. Geen afleidingen van andere berichten op een tijdlijn, maar een mooie bundeling van alle informatie die je wilt vertellen. Op een vast tijdstip jouw bedrijfsnaam en mooie berichten in je inbox: daar zit de echte kracht van herhaling.

En dat is natuurlijk ook meteen fijn: je kunt je klanten actief benaderen. Je hoeft niet te wachten tot ze weer aan je denken of tot ze nu eindelijk eens werk gaan maken van die langgekoesterde wens om jouw product aan te schaffen. Je kunt het ze gewoon direct voorschotelen. Op een prettige, interessante manier, natuurlijk.

Als laatste krijg je ook nog eens een goed beeld van je lezers: achter e-mailnieuwsbrieven gaan allerlei statistieken schuil waarmee je inzicht krijgt in wat ze interessant vinden, waar ze op klikken en wat totaal niet werkt. Zo kun je je volgende nieuwsbrief nóg boeiender maken!

Meer schrijf- en taaltips?

Volgende week geven we je tips voor een perfecte e-mailnieuwsbrief. Wil je geen tips meer missen? Je raadt het al… schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!